AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.640

Sportsfahrwerk E34 540

Hejsan,

Jag är ny här på er fantastiska samlingsplats, har följt forumet länge men är mer aktiv på bmwm5.com

Nu till min fråga; Jag undrar om E34 540 sedan gick att få både med och utan sportchassi?
Hur ser man i så fall skillnad på om bilen är utrustad med detta eller inte? Alla 540 har väl den där spoilerläppen, har alla då också sportchassi/sportsfahrwerk?

MVH,
E38B12

Hej och välkommen till forumet!

Svar på dina frågor:
1. Ja.
2. Bilen är 20 mm lägre med sportchassi, syns särskilt väl i främre hjulhusöppningen där det är mindre luft på bilar med sportchassi.
3. Nej, det var extrautrustning (227 Sportliche Fahrwerkabstimmung).

Halvbra bild på bil med sportchassi från fabrik:
Länk

Bil utan sportchassi:
Länk

Mvh
/Janne
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Janne har redan rett ut det tekniska. Kompletterar med två bilder:
Med sommardäck:
Länk

Med vinterdäck:
Länk

Visar visserligen en 530 touring, men skillnaden borde inte vara enorm.

Mvh
Patrik

758
stimpenbmw2
528i E39 -98
jag vill också lägga in en bild på min med m-chassie :)

Länk

stimpenbmw2: är det 704 M Sportfahrwerk som du har ? ett annat sportchassi än 227 underligt nog sänker 704 inte något jämfört med orginalchassit enligt mitt tyskaregbevis höjd 1412mm på båda.

540i E34 sålda i Nord-Amerika har inte spolierläppen dom har istället 530ins stötfångare.

Länk

Mvh Stephan
stimpenbmw2: Fotograferingsvinkeln kan luras lite grann, men det där ser ärligt talat inte ut som en fabrikssänkning. Jag kan ha fel, men jag skulle snarare tippa på eftermarknadsfjädrar med 35-40 mm sänkning.

Mvh
/Janne
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Ytterligare en bild på E34 med M-sportchassi (704A enligt utrustningslista)...

Länk

Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Tror jag håller med Janne där.
Det ser mer ut som en (snygg!) eftermarknadssänkning.
BMWs Original Sportchassie sänker inte så mycket fram som det är på denna bilen (iaf inte på min).
Men den är snygg ändå "stimpenbmw2" :-)

Mvh
Patrik - med "227 - Sportliche Fahrwerkabstimmung mit niveuregulierung"

758
stimpenbmw2
528i E39 -98
jag har m chassi 704... har ej ngt eftermarknadssänk.
trodde det var 20mm lägre? tycker min bil e lägre än andra iaf...
vad innebär mchassi då?
och vad e sportchassit då?
stimpenbmw2: Hmmm, hur vet du att ingen av de tidigare ägarna tyckt att det skulle sitta som en smäck med en sänksats från Eibach eller liknande, och därmed plockat bort M Sportfarhrwerk-fjädrarna ( Ouch! :)?

Enligt Bentley-manualen sänker 704 M Sportfahrwerk 25 mm, jämfört med 227 sportchassits 20 mm. Vet ej om det stämmer, tror inte jag haft nöjet att se någon 530/540 med 704 M Sportfahrwerk irl, de flesta har nog 227 eller eftermarknadssänkning.

Mvh
/Janne
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
jag köpte bilen av första ägaren och han sa att där satt m chassi på den.
Han sa inget om att han hade sänkt den mer. Och på orginalkvittot då han köpte bilen står det "0704 Sportfahrwerk, M".
Har denna snygga röda t ex. sportfahrwerk?

Länk
Det där är ju Mattias på BMWPower´s f.d. 540iA -93. Mattias listar inte sportchassi i crewgalleriet men jag tycker det ser ut som om den har det.

Mvh
/Janne
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau
E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau
Nej, det har(hade) den ej. Inte enligt fabriksuppgifter iaf. (Den hade däremot nivåreglering.) Bilden luras nog lite. Jag körde ju med riktiga ballongdäck, som det skall vara... Det är för övrigt en av de bästa bilderna på min förra V8. Tack Janne ;-) den bästa: Länk

/Mattias
ka
122
karlsson85
540ia touring -98
325 coupe -93
325 coupe turbo -93
det finns inga sifror nånstans på bilen man kan kolla efter annars och se om det sitter m eller sportchassie?
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
karlsson85:
Utrustningslistan som ev. sitter kvar under passagerarstolen fram kanske kan ge dig lite tips...

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
ex
80
exxpert
540ia -95 (94)
Hade inte dom med m-chassie oxå hydrostatisk styrning? eller är jag helt ute o cyklar nu?!

//Daniel Eklund
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.