AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
641

Hög tomgång

Ta
1
Tappe
320i 1986
Hög tomgång på min 320i -86 varm som kall ca: 1200-1500 rpm vad kan problemet vara?

Be
348
Bempa
M3 E30 -87
320i -86
Igensatt luftfilter skulle det kunna vara, det blir en choke-effekt eftersom motorn får en för fet blandning.
Eller att luftbälgen mellan insug och motor har spruckit så att den "tjuvar" luft.
en
39
ennaj
E46 325Xi -02
Z3 2,8 -99
Hej Tappe! Kontrollera att gasspjället verkligen går till inställt värde. Öppning på tomgång 0,05 mm. Kontrollera kalluftstillsatsen - den kanske kärvar. Testa genom att klämma igen slangar mellan kallluftstillsatsen och insugningsröret vid varm motor och tomgång -sjunker varvtalet - då är tillsatsluften felande. MVH Jan Holmberg

Janne
Precis som Ennaj säger så kan de va tillsatsluftsliden som inte stänger när motorn blir varm,vanligt problem...En ny sån kostar ca 1000 men har du tur så kan man få fart på den genom o rengöra den med lösningsmedel,gjorde så på min,som tur va så var de bara själva "kolven" som kärva lite pga skit!!Detta va på min E30 då som ja hade tidigare!!!Andra varianten e att den vakumstyrda "klockan" som ska dämpa gasspjället när man släpper gasen så motorn inte stryps allt för snabbt är felinställd/kass,kolla så denna verkligen låter gasspjället gå tillbaka helt!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.