|
|
|
|---|---|
Nicke_01 |
hur vet man vilken m30 motor man har?? står den nån betäckning som talar om det?? jag har en 735i -84 import från österike vet nån vilken som siter i den |
|
M30B35 sitter det i den. /Jesper |
|
Nicke_01 |
ok den är på 3,5 liter lr? jag mätte upp den och fick den bar till 3 liter |
|
3,21 liter ligger den på. /Jesper |
|
Nicke_01 |
oki men finnes det någon motror betäckning i stansad i blocket??? |
|
Jo det ska ju stå på blocket, gjorde det på min iaf. innan slipmaskinen tittade fram :) //Ticco Länk |
|
|
Kan nog va svårt att se. Har för mig att det står under insuget.. Hur mätte du cylindervolymen på motorn? |
|
Nicke_01 |
Jo jag hittade ett nr under insuget det va 1649604 jag mätte diametern och höjden när kolven var i nedre dödläge sen räknade jag ut arean och gångrade med höjden. |
| Ticco: Varför då? | |
|
Nicke: Att mäta cylindervolymen på det sättet blir inte så exact. Du har ju lite volym i toppen också. /Jesper |
|
|
deejaywasp: Motorn ska sitta i 528'an, när det nu blir av... Har även slipat bort siffrorna på insuget. Siffran står under insuget på blocket vid frostpluggarna och man ska kunna se den. //Ticco Länk |
|
|
Spelar ingen roll om man har volym i toppen om du bara ska räkna ut slagvolymen. det är endast 2*pi*radien^2*slaglängd*antalcylindrar. Det är bara när du ska räkna ut kompressionsförhållande du behöver bry dig om toppens volym. |
|
Nicke_01 |
jo jag har räknat ut cylindrervolymen korekt men hur tyder man ut nr som står under insuget?? min moter är bara på 3liter (2990cc) och sitter från start i min 735i från 84? kankan deta vara möjligt? |
| Motorkoden sitter under motornummern vid startmotorn ungefär där blocket slutar vid svänghjulet, där ska det stå 34 6 KA om det ska vara en 3.5 | |
Nicke_01 |
PÅ min motor står det 32 6E vilekn motor är det?? |
|
Du har motorn från 733i/533i/633i alltså M30B33 Första siffran 32 är volymen alltså 3,2L 6 är antalet cylindrar E står för insprutning (V för förgasare och T för turbo) |
|
serben |
på min E30 står det bara m30-3,5 lit. man kan inte ha bra bil o bra brud |
Nicke_01 |
då har jag en 735i med en 733i motor då det kan ju vara så för att den är importbil coolt. |
Nicke_01 |
har nån enna aning vad kompförhållandet ligger på den motorn |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.