AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
543

Skakningar på tomgång

Ma
40
MaWi
540 ia 93
Hej, min bil har börjat gå illa på tomgång och svarar inte riktigt på gasen,misstänker att det är insugs membranet.Jag har hört mig för lite om priset för att byta det och det ligger mellan 3-5000 kr,e det vekligen så dyrt ? Någon som känner till någon bra mek i Helsingborg som gör det lite billigare? tacksam för svar....

mw
mange540
Jag betalade runt 1500:- för ett byte på min 540, sen gick bilen hur bra som helst..
Känner dessvärre inte till ngt ställe i Helsingborg.
Ma
40
MaWi
540 ia 93
Tack för svaret,körde bilen idag och den går bara sämre och sämre, verkar missa på nån cylinder också + att den bluddrar till ibland när man gasar, hoppas att det bara är membranet....

mw
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Hej.

På min så gick det fort mellan de första tendenserna (dålig tomgång & vibrationer) till att den nästan var okörbar, stånkade som en "fiskekutter" & visslande ljud från insuget.
Jag provade att det verkligen var membranet genom att spraya startgas mellan insuget & torpedväggen vid tomgång, motorn ändrade då varvtal direkt. Nytt membran kostade 325 sek på BMW + arb 425 sek hos en duktig mekaniker.

MVH
Stefan
Ma
40
MaWi
540 ia 93
Det verkar vara lätt att bli lurad,borde ju finnas nån som kan göra detta till "rätt" pris.Jag har provat att spraya start-gas mot insuget men det gjorde ingen skillnad på tomgången,tänkte plocka av de två närmsta stiften o se om de är oljiga.Om en av katalysatorerna e kass kan inte det ge liknande symtom?

mw
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
har du ej bytat membranet så e det iaf en mycket bra start att göra det.
När jag köpte min bil bytade jag det direkt. Tyckte tomgången var lite väl låg och ostabil. Blev bra feter bytet.
ol
20
ollleole
540i-96 AC Schnitzer
Kan det vara samma sak på 540 96(alltså e39) eller är det en annan konstruktion
mange540
Kolla att båda kontakterna (under bilen, innan kattarna) till lambdasonderna sitter fast.
Kan kanske vara ett sånt skitfel?!
Kanske att man måste kvittera, radera felminnet på verkstaden efteråt??
Ma
40
MaWi
540 ia 93
Hej! jag tror jag har hittat felet nu,var ute o kollade tändstiften närmast membranet igår och de dröp av olja det e nog därför den missar på en cylinder ibland,skönt att ha hittat felet iallafall,nu ska jag bara hitta nån som kan byta det till ett bra pris....

mw
BM
1
BMW leffe
540ia -94
kolla så att du inte fått vatten eller olja i tändstifts hålen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.