AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
428

Det tickar bakom instrument panelen

JAYA
Hejsan!

Har ett irriterande ljud som låter som det kommer ifrån bakom instrument panelen fast det är mer åt säkringsdosans placering fast på insidan av bilen..inga tickande ifrån motor när man öppnar motorhuven, men på tomgång så hör man detta högst irriterande ljud.. Ljudet är en typ knackljud,raspljud..
Svårt att förklara men någon kanske har något tips..
Bilen är en 525T 93a´

st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
ventilerna til ventilationssystemet tror jag.
om du står vid sidan av bilen framför säkringsboxen så innanför säkringsboxen närmast torpeden sitter ett svart plastlock för värmeventilerna. håll på detta så kan du känna om tickningarna kommer då ventilerna där arbetar.

de skall ej låta ngt speciellt. men kanske kan låta om det uppstått ngt problem?

sen e ventilationsspjällsmotorerna ovanför pedalerna också... om ngn sådan hakat upp sig kanske den kan låta?
JO
123
JOP
535i E34
Stopp & Halt!
Stimpen... Du verkar vara rätt man att fråga nu! När jag rev kåpan under ratten för att kolla larmet så föll det ut en underlig detalj.
Den liknade någon slags medbringare till en mindre elmotor. Den var strutformad och gjord i vit plast, typ nylon e dyl. I den smala änden satt det resterna av en axel (avbruten), och i den breda ändens gavel satt det två slitna metallflärpar med fettrester på.
Smala änden ~10mm, breda änden ~30 mm (fritt ur minnet).
Jag glodde som en tok, men hittade ingenstans där den verkade höra hemma. Till slut antog jag att ngn tidigare ägare hade lagt dit den bara för att djävlas med mig....
Men.... Denna kan alltså vara till en spjällmotor...? Eller...?

/JOP
JAYA
Tackar för svaren..
JO
123
JOP
535i E34
Hmm..
Jag lyfter tråden. Finns det ngn annan som vet?

/JOP
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
hmmm har för mig att när jag var där under och spanade så var det svarta platslänkage mellan motorerna och själva spjället.

om du tar ner plattan vid pedalerna så sitter spjällmotorerna uppe lite in mot mitten.
2st med guldig metall på.
Om du slår av och från tändingen och har fläkten på etc så brukar de börja arbeta då.
Eller om du har fläkten på noll och tändning på. och sen slår på och av fläkten då skall de arbeta.

Så om du ligger och tittar upp och slår av och på tändningen kanske du ser dem röra sig eller kan hålla på dem och känna om de vibrerar elle ngt och har låst sig.

Skall se om jag har tid nån dag och spana lite där under och se om jag ser ngt.
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
blev lite förvirande där.

När jag tittade på dem hade jag tändingen på och satte på och stängde av fläkten. Då arbetade en av dem iaf.

Asso vad jag luskat ut eftersom jag hör dem arbeta då jag bromsar in efter kört snabbt etc så är det att de varierar insuget till ventilationen så att det skall komma samma luftmängd då man står still som man kör i 200?

Annars förstår jag ej varför de skulle arbeta vid stora hastighetskillnader.

Sen stänger de luftkanalen in också då man stannar bilen för att minska imma.
JO
123
JOP
535i E34
Rackarns invecklat specialsystem alltså?
Jag undrar ändå om inte denna pinalen ska höra till värme/ventilationssystemet. Det kommer nämligen inte varmluft ur sidoventilerna vid dörrarna hur man än fnufflar med rattar & spakar. Jag har för mig att det bara ska vara friskluft i mitten, men sidorna...?

/JOP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.