|
|
|
|---|---|
| När jag stänger av vindrutetorkarna så ställs de i läget rakt upp istället för liggandes. Något verkar tro att rakt upp är "noll" läget. Är det någon som har haft problemet och löst det eller bara känner till lösningen på det? | |
sdljono |
Hej Jag har samma fel på min E36:a. Har du hittat någon lösning? /Josedf |
| jag hade en kompis som hade det.. så vi tog bara bort torkarna och körde på spolning ..sen när torkarna stannade så skruvade vi ditt torkarna igen i lägget som vi ville ha dom..har fungerat sen dess för han...men jag ä inte så händig med bilar så du ska nog kolla med andra innan du prövar så de inte gå galet | |
sdljono |
Kan jag få prata med din polare, för jag förstår inte riktigt hur du menar? Det är lite akut eftersom torkarna står mitt i rutan så jag inte ser något :-) Kan jag få hans mobilnummer? Eller om han kan ringa mig på 0708-513384 Mvh Josef |
|
Du skall naturligtvis inte flytta torkarnas läge på axeln om vändpunkterna är riktiga, då får du värre problem. På E39 sitter ett styrrelä längst fram i e-boxen under höger kupéfilter. Detta brukar bli lite bränt i en av kontakterna, vilket gör att torkarna går förbi nedre vändpunkten och en bit upp innan stopp. Brukar iofs bara gå upp runt 10-15cm, men kolla detta ändå. FP |
|
sdljono |
Tack, för det! Precis, flyttar jag torkarmen på axeln så hamnar väl torkarna nere på huven om jag kör dom. Det stämmer att den går lite för långt i ändlägena.... Sitter det relät på samma ställe på en E36? Vad gjorde du för att lösa det, måste man köpa nytt relä? /Josef |
|
E36 känner jag inte till tyvärr. På E39 kan två relätyper förekomma, skifte runt -99 tror jag. Antingen en bredare typ (förmodligen grå kapsling) eller mindre med brun plastkapsling. Jag har bara fixat till den bruna modellen: Snäpp av höljet, inuti sitter två reläer, det närmast kontaktstiften har en rätt så bränd kontakt vilket är lätt att se. Drag en smal strimla fin smärgelduk mellan kontakterna ett par gånger, duscha på lite kontaktspray. OBS INTE 5-56!!! Sen funkar torkarna OK igen. FP |
|
sdljono |
Stort tack, då ska jag bara försöka hitta rätt på reläet. Sen ska saken vara biff. Ha en fortsatt trevllig sommar! /Josef |
|
Du bör höra hur det klickar i reläet när torkarna startar/stoppar, lite lättare att hitta då. FP |
|
|
Hej, jag tycker att mina vindrutetorkare har ett ganska högt svepande ljud när de arbetar, är detta normalt? De ska väl vara i princip helt ljudlösa?? har en 523 T-00 |
|
|
Det hörs ett väsande ljud från fartvinden när de är en bit upp på rutan, men vid stillastående skall det inte höras nåt speciellt. Förutsätts att rutan är våt naturligtvis... FP |
|
sdljono |
Hej FP Jag har nu öppnat "lådan" som de två reläerna ligger och dom är fastlödda på ett kretskortet vilket gör att som inte går att putsa på det vis som du tipsar om. Har du någon annan idé? Jag funderar på att dessa reläer fungerar säkert bra förutom att läget för själva "slutläget" har rubbats till att bli mitt på rutan. Kan det tänkas behövs någon form av maskin för att ställa om slutläget? /Josef |
|
Själva brytaren (givaren) för reläerna sitter ju i motorn, och reläet sköter start/stopp av motorn, om det är som på t.ex E39. Jag kan inte säga hur det mekaniskt får till att justera just denna detalj. Verkar lite långsökt att läget skulle flyttat sig så pass som upp till halva rutan, men omöjligt är det ju inte. FP |
|
sdljono |
Lite info om mitt problem.... Jag köpte en torkarmotor och skulle byta, men när jag skruvade bort kåpor så jag fick fram motorn så jag att jag kunde låssa staget som går från torkarmotorn och sedan flytta det till rätt läge, så fungerade torkarna igen. Jag bytte alltså inget. Dock vet jag inte om den nu kan tappa läget igen, men jag provar och kör så får vi se. tack för alla hjälp och tips!! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.