AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.190

Nu är det dags att gå till mot attack mot Förskringsbolage..

Sida 1 av 2
El
153
Eliardsson
540IA -93 E34
Nu har jag suttit i väntköer och letat telefon nummer till de flesta bolag som säljer bilförsäkringar, i 2 dagar. Och kommit fram till ett fåtal bolag, kan inte alla bmw förare på något sätt organisera oss för billigare försäkringar.
Visst vi åker BMW och de e dyra att köpa, men de ligger också i toppen av säkerhet, lika med mindre person skador som kostar väldigt mycket. Och de gör bilarna svåra att stjäla från tillverkning. Ok visst, yngre förarare kör mer vårdslöst än äldre och vi alla får lida. Alltså måste de själva stå för den kostnaden, hårdare koll på dessa som ställer bilen på gamla mormor som ligger på långvården och har inte suttit bakom ratten sen 10-15 tillbaka. De som gör så, köp en gammal rostig opel och lär er att köra som folk. ( Faan nu låter jag som en gammal gubbe) Men jag har ledsnat på att få betala för andras oförstånd.
Visst vi har alla varit unga och vilda, säger inget om det.

Antar att jag e så här j-vla less på grund av att man inte ska kunna ha en bra bil utan att bli skinnad på grund av idioter, folk som inte kan skilja på ditt och mitt, oförstånd att ta hänsyn till vad bilen klarar av m.m .
Detta inlägg blev längra än jag hade tänkt, men det bara rann på.

Vad kan vi dödliga göra? Vi som inte har 390 000:- i månads lön ( som nye VD på posten )
Nån som sitter med liknade tankar???

Tack ordet !!

Häftig motor,häftiga priser...!!!
M3
82
M3-Rocco
M3 E46 -01
Smakar det så kostar det.........

// Rocco
Har tänkt precis samma tanke. Det vore inte på något sätt en omöjlighet att starta ett eget försäkringsbolag med mycket speciella villkor för BMW ägare. Tål att tänkas på.
NOLL7NOLL
För att inte bara klaga på dem kommer mitt inlägg. Jag förstår dem.
Försäkringsbolag är trots allt privata vinstdrivande företag. Jag skulle inte som försäkringsbolag vilja ta en 23 åring som kund med en M3 eller liknande. Dock ska vara snabbare på att betala ut ersättning när det trots allt tar dessa summor.
Ska man bråka med ngn ska man bråka med de du nämner som inte skiljer på ditt och mitt. Och halvmänniskorna som envisas med att krocka :). Och de som skriver bilen på andra för att få lägre premie för att sedan krocka.

Och vet du.... de tar betalt för att de kan. Du har ju ändå en BMW eller hur :). Och jag, och alla andra man ser hela dagarna på vägarna.

K Kirkegaard: Lycka till.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Får väl börja göra som försvaret, polisen, lokaltrafiken m.fl. Strunta i försäkringen (inte trafikförs då för oss vanliga dödliga) och istället avsätta pengar till en reparationsfond eller liknande.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
betriebsanleitung1
För en tid sen tyckte jag att premierna på Bmw var för höga,men efter all vandalisering & inbrott mina bilar blivit utsatta för så förstår jag att premierna är höga.Den enda lösningen är att ha extrema straff för idioterna som förstör&pysslar med bedrägeri men det kommer aldrig att hända i detta landet.Så vi får nog dras med premierna.
Th
60
The_one
320 CAB E46 Imolaröd M-paket -04
320 Touring M-paket -03
K.Kierkegaard: Om du startar ett eget bolag så kommer du ganska snart förstå värför de e dyrt å försäkra! En känsla jag har bara!

Aldric
Har en kompis som satte sin 328:a i ett dike i veckan. Krävde honom på en pizza eftersom han nu drivit upp min premie. Verkade helt rättvist *S*.
Tyvärr så är det nog inte någre premiesänknigar att vänta. Pratade med en reprensentant för LF i veckan och de har tydligen drabbats av en hel del skador på BMW (framförallt M3 och M5).

/T.P.
Länk
39
41
39
M5 2013
Jag blir så trött....

Försäkringsbranschen är en konkurrensutsatt bransch. Alla bilar klassas enligt ett system som bygger på statistik från tidigare år. Höga kostnader för skador = dyra premier. Sen kan enskilda individer argumentera för att deras biltyp borde vara billigare pga det ena eller det andra, eller att statistiken inte stämmer, men det löser inte problemet ett skvatt.

Ibland undrar man om folk fortfarande tror att det finns någon form av rättighet att få en premie som just den personen råkar ha råd med.

Angrip problemet istället, dvs hur skyddar vi våra bilar, hur får vi ner antalet olyckor, skenförsäkringar, bedrägerier mm. Är det exempelvis någon som har funderat över hur mycket premierna skulle gå ner om ingen lämnade något kvar i bilen att stjäla?

Alla de som köper stulna tillbehör (någon köper ju grejorna), eller vet någon som gör det utan reagera, eller stjäl prylar till sin egen bil: ni har ingen rätt att klaga på er premie!

Alla de som repat bilar eller vandaliserat på annat sätt, och sedan upptäcker sju år senare att det är dyrt med bilförsäkring: ni har ingen rätt att klaga på er premie!

Alla de som har skador vart och vartannat år: ni har ingen rätt att klaga på er premie!

På mc-sidan har premierna nått sådana nivåer att det allmänna medvetandet har vaknat (undantag finns). Där pratar man nu om procentuella självrisker upp till 25% för den som kraschar varje år. Folk har också börjar förstå att det inte är en mänsklig rättighet att köra värstinghoj, och det finns många som applåderar att försäkringsbolagen vägrar ersättning till den som försäkrar sin hoj på mormor i Norrland.

Stefan

Försäkringsbolag är helt enkel gamar, de har tappat foccus och sysslar i dag enkom med förvaltninga av ett kapital. Försäkringsbolagens plikt och huvudmål torde vara skade eliminering, inget annat. Jag spar varje månad ca 2500 kr i en pott som täcker min "vandaliseringar samt andra åkommor". Kör med enbart trafik. Jag vägrar helt kategoriskt att finansiera de sky höga löner och den aktie utdelning som bolagen sysslar med. Sålänge ett försäkringsbolag inte kan erbjuda mig en rimlig premie tecknar jag heller ingen försäkring.

Hade en gång i tiden mc, detta är ett absurt faktum, försäkringar är svinaktigt dyrt. Premien var ungefär samma som värdet på hojjen. Bättre att köpa ny varje år och ge bort den till en bättre behövande lillebror ;-)

Min fundering ligger kring varför inte återförsäljarna gör något ? De tappar kunder och borde enligt mig ha ett ansvar för vad en pryl kosta att försäkra. Min 540 är på intet sätt dyrare att repareta efter en dikeskörning än vilken 518 som helst. samma plåt på alla e34 or, varför olika premier ? kom nu inte dragande med saker som skadefrekvens etc... med den logiken skall jag ha 0 i premie eller så skall premien baseras på kaross inte på motor. Ganska sjukt egentligen om en tillverkare sätter i skitkassa lås får du som kund betala för detta via högre premier.

"en frisk motor tänder varje varv"
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Otto: Skadefrekvensen gäller ju inte dig personligen utan din premie ska hjälpa till att bära upp alla som bor i en med y antal invånare, som kör bilmodell x och är z år gammal.

Men jag håller med dig, detta är inte ett dugg rättvist och i de flesta fall missvisande för den enskilde individen. Man tycker ju att om man har 5 skadefria år så bör ju försäkringsbolagen se att detta är en bra kund, en bra kund är en kund som aldrig använder sin försäkring men betalar stora pengar till oss varje år. Vill vi ha kvar en kund som detta? Självklart bör ju svaret bli. Istället så har faktiskt premien för mig gått upp med min ålder. Dvs det är faktiskt dyrare för mig att försäkra bil nu än när jag var 18, trots snart 5 skadefria år! Är detta rimligt? Skulle jag vara försäkringsbolag skulle jag försöka hålla kvar mig som kund, sänka premien. Det finns inget som hindrar dom att höja den med 50% om jag råkar ha två olyckor ett år tex?

Tyvärr kommer vi nog få leva med dyrare och dyrare premier det finns ingen återvändo nu :(
Jag är kanske korkad men jag har svårt att förstå logiken i resonemanget lite... Man ska alltså låta bli att köpa en fin bil o skriva den i nån annans namn, och istället köpa en gammal opel som man själv har råd att försäkra. Men är man lite äldre, och inte har råd med att försäkra en 540 så ska man inte köpa (som exempel) en 520 istället ? En ung förare ska alltså anpassa bilköpet efter försäkringspremien, men en äldre förare ska kunna köpa vilken bil han vill och klaga på alla andra för att den motorstarka bilen kostar mycket att försäkra ? Alla förstår väl att man själv anser sig ha rätt att försäkra bilen till en lägre kostnad (vi vet ju alla att vi själva kör bäst själv o inte är dem som krockar), men kräver man att andra ska anpassa sitt bilköp efter det man klarar av att försäkra den för, så ska man kanske göra likadant själv eller ?

Jag har personligen aldrig registrerat bilen i nån annans namn då jag måste skriva den på mig själv p.g.a. att billånet är taget via jobb, så det är inte det jag stör mig på. Det är istället det faktum att vissa tycker sig ha större rätt än andra att köpa en finare bil och ha en lägre premie. Min bil är inte särskilt billig att försäkra för mig (25 år, Stockholm) men inte f-n gnäller jag på andra för det, jag visste vad premien var när jag köpte bilen o iom det så får jag också vackert betala, hade jag inte haft råd med detta hade jag köpt en motorsvagare bil som var billigare att försäkra (istället för att köpa min nuvarande bil, och sen gnälla över att alla andra orsakat en hög försäkringspremie för den).

Och varför är då en 518 billigare än en 540 ? Jo för att endast en bilanalfabet är ovetandes om att en 518 är betydligt billigare att reparera när det gäller drivlina o.s.v än en 540, och såna saker täcks också av försäkringen ibland.

Jag vill med detta inlägg inte försvara försäkringsbolagen, jag tycker bara det är väldigt märkligt hur egocentriska vissa människor kan va ibland.
I övrigt instämmer jag om att det vore trevligt om idioterna som inte kan skilja på ditt o mitt kunde lära sig lite hyfs men det är nog att hoppas på för mycket...

Ps. Var det inte nåt poängsystem på g som gällde bilarnas säkerhet som försäkringsbolagen skulle använda sig av vid premieberäkning ? Ds.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
bmw320i: Problemet är att en BMW 320 eller 318 till och med modell e30 kan kosta 10-15-20.000 om året att försäkra. I många fall har man betalat av hela bilens värde på ett eller två år i bara försäkringspremie. Är det rimligt?

Tänk om allta tänkte så, fan vad dyr elen men ska jag ha värme på vintern så får jag väl acceptera det? Ska vi acceptera allt som är dåligt för att det bara är så?

Både vi konsumenter och även försäkringsbolagen måste se efter en lösning. Är det läge för ett försäkringsbolag att spela bort "våra" pengar på börsen? Är det okej att folk registrera sina bilar på föräldrar/släktingar? Finns en hel del att jobba med så att vi tillsammans med försäkringsbolagen kan få en premie som både dom och vi kan leva med. Något måste göras i båda läger.
acey: Som sagt, jag försvarar inte bolagen, generellt sett är premierna löjligt höga, som exempel var det bästa priset jag fick för min Volvo 8.300 för halvförsäkring ! Hutlöst.

MEN att råda andra att köpa en billigare/äldre bil så att dem kan försäkra den, för att man själv ska kunna ha råd att försäkra sin V8 försedda bmw är också snett, det var det jag ville ha sagt.

Men som du säger, lösningen ligger ju i att folk lär sig att inte lämna mobilen synbar i bilen, och att följa de regler som gäller (bilens användare ska också äga bilen etc.) samtidigt som försäkringsbolagen gör sin del. Inget blir bra enbart på att lägga skulden på ena parten, det gäller på jobb, i ett hem och även när det gäller bilförsäkringar =)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
bmw320i: Då är vi överens :)

Jag kan förstå efter att ha sett och läst om en hel del vansinnesfärder med e36 m3or att försäkringsbolagen drar öronen åt sig och att det då kommer bestraffa yngre förare. Dock tyker inte jag att person a) som haft sin m3a försäkrad hos samma bolag i 3 år utan en enda skada ska få samma chockhöjning som person b som ska försäkra sin nyimporterade m3a. Lite lojalitet och att man varit duktig borde premieras med något system likt det gamla bonussystemet, som alla nu får max på direkt?

Min gissning är att försäkringsbedrägeri och stöld/vandalisering är det som kostar försäkringsbolagen mest (om man inte räknar personskador då kanske). Ökade krav på hur man förvarar bilen, larm och högre självrisker skulle jag hellre se än att bara blunda och höja premien.

Puh :)
Det är ju så att sakförsäkringarna tidigare varit subventionerade av f-bolagens vinster på börsen,nu när dom stora vinsterna uteblir så skall varje del bära sig själv,sund marknadsekonomi.
Om kostnaderna är så höga på den bil man valt så ser jag det som självklart att man får betala sin del av den kostnaden,annars välja en bil som i ens eget område är billigare om man inte har råd.
Att bolagens enskilda områden går ihop ligger även i oss försäkringtagares intresse då bolagen annars lägger ner de icke lönsamma enheterna och vi som vill vara försäkrade står utan möjlighet att skydda oss mot det oväntade.
Att vi inte har fler utländska aktörer på marknaden bevisar ju i sig själv att det inte finns några stora pengar att göra,om det varit så skulle det finnas många att välja på.
Angående mc premier,försvinner eller totalskrotas var tredje hoj i ett område så måste premien bli en tredjedel av cykelns värde.

Henrik
li
1.959
liste
535i -89
Personligen har jag aldrig kostat mina bolag en enda krona, men betalt in uppskattningsvis 100.000 i premier. Har vänner som betalt mindre och som utnyttjat sina försäkringar ungefär en gång per år. En kompis fick t o m sin bil inlöst. Visst tycker jag att premien borde skilja avsevärt till min fördel, men det gör den inte. Slutsatsen är att det kostar rätt lite för en försäkringstagare att utnyttja sin försäkring. Och det är väl egentligen just det en försäkring ska göra - se till att försäkringstagaren inte blir ruinerad om olyckan är framme. Att det finns bolag som plockar in bilens värde på ett enda års premier är ju iofs lite skruvat.

Innan jag slog till på min 735 var jag på väg att köpa en 750 -98 och den kostade MINDRE att försäkra än min 735:a. 750:n är värd sisådär fyra gånger så mycket som 735:an och kostar bra mycket mer att reparera om det händer något. Det struntar konstigt nog försäkringsbolagen i.

Visst är det ofta rätt märkliga premier och visst är det dyrt. Men samtidigt tycker jag att det snackas alldeles för mycket om att försäkringsbolagen skulle sätta våra inbetalda premier i någon form av spekulativa märkligheter.

Visst är det ofta rätt märkliga premier och visst är det dyrt. Men samtidigt tycker jag att det snackas alldeles för mycket om att försäkringsbolagen skulle sätta våra inbetalda premier i någon form av spekulativa märkligheter.

Har även vänner som bara har halvförsäkring på sina bilar oavsett värde, och lägger undan ett antal tusenlappar per månad till "den dag det smäller". Skulle inte våga göra så själv, men idén är kanske inte så dum.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
he rik: Visst uteblir vinsterna, men det är ju tom så att pengarna försvinner. Pengarna som vi betalar in ska ju täcka skadorna för den klassen som vi/bilen befinner sig i och ett pålägg för administrativa kostnader så som personal osv. Pengarna ska INTE täcka att dom tagit vår "pott" och spelat bort på börsen. Denna förlust ska inte jag behöva betala, det är dyrt nog som det är.
Märkligt, jag släcker ner datorn efter att ha skrivit senaste inlägget här, sätter mig i bilen, kommer in på en 50 väg o en idiot kör i 10 km/h, och det är inte därför den 18-årige keps-killen är en idiot, utan för att han kör medvetet så för att sen när jag kör om honom börjar fullgasa så fort jag ligger jämsides *suck*. Såna idioter är det fullt legitimt att kritisera, any day of the week =)

Förmodligen var riskokaren reggad på lilla mamma också.

Ang. försäkringar rent allmänt, det viktigaste är ju helt klart att kolla upp ALLA alternativ innan man tecknar försäkring, nu fick jag 8.300 i premie hos Susab för en månad sedan, kollade sen upp igår igen mest för skojs skull, o nu vill Susab ha 10.300, medans Länsförsäkringar vill ha 7.300 (de ville ha 10.700 för en månad sen). Så det svänger snabbt, och det är inte utan att man undrar varför...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.