|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu är det trubbel kan man säga. Var inne på Shell i Globen och skulle tvätta bilen. Efter tvätten när jag ska köra ut startar inte bilen. Startmotorngår men den tänder inte ïgång motorn. Någon själ som vet vad det kan bero på? Tackar.. | |
|
Fukt som trängt in någonstans..jag vet att min började tjärva efter jag hade underspolning i programet på shell aspudden.. Det torkar.. :) |
|
|
Klassiskt fel, är säkerligen som Jonas säger fukt som kommit in där den inte ska vara (tändstiften kanske) Sök på forumet, vet att det har skrivits en del om detta och finns nog även lite tips på hur du får igång bilrackarn |
|
| troligen fukt i fördelaren. ta upp torka rent och starta. | |
|
Gör så här!!Ta bor plastkåpan som täcker tändspolarna o kolla så det inte runnit ner vatten i tändstiftshålen,blås rent med tryckluft.Har man mega-mega otur kan man bränna spolar ev styrbox pga vatten här...:-(. Chricke_83:Finns ingen "fördelare" på M50-motorn om ja minns rätt utan nåt som man kalla för "vevaxelspositions-givare" eller om de nu va "kamaxelpostions-givare"....De e nån slags induktivgivare som ger en impuls när kolven är i "rätt" läge....Fråga "Hasso" annars för han vet 100%!!! |
|
|
Hej! Tack för alla svar... Var uppe på Shell och försökte starta igen. Då fungerade det, i cirka 1 minut, sedan dog den igen.. Kan det verkligen vara fukt? Tackar för alla svar.. |
|
| Ja de kan vara fukt om du motortvättat den!!Försök o blåsa rent runt kontakter o liknande i motorrummet!Har du bensin i tanken????:-).Har själv motortvättat min 325:a men som tur va fick ja inga problem....I värsta fall får du låta bilen stå o "torka" några timmar så ska du se att den funkar igen!!!! | |
|
När min "dog" pga tvätten så fick den stå ett dygn och sedan gick det att starta den men det gick asskasst på tomgång. Tog ut den på en tur med lite extra varv på motorn och efter 10 min gick den som vanligt...motorvärmen skyndade nog på torkandet lite.. Länk MVH Jonas |
|
|
Säkert fukt/vatten på "fel" ställe. Öppna/blås rent så mycket som möjligt. Det kan ligga kvar nån pöl med vatten som börjar ånga när motorn blir het och så kondenseras ångan till fukt igen osv. Hålen runt stiften är kända ställen, kontaktstycken till luftmassemätare och lambdasond är andra känsliga ställen. FP |
|
|
Grabbar!!! Tackar nu går den som en klocka igen... Som de sa i TV, BMWPower är bäst.. Ha det! |
|
djhenk |
Beträffande din "döda" bil. Ett av de vanligaste felen som är relaterat till fukt på en E36 coupé är när fukt tränger in i styrboxen på bilen. Tydligen är detta ett vanligt konstruktionsfel som är mest märkbart på coupé modellerna. Symtomen är likadana överallt. Startmotorn går, men bränslepumpens relä får inte styrström. (Finns oändliga diskussioner på detta fenomen i forumet) Men visst kan bilen starta fastän det finns vatten i styrboxen, men när det körs ström genom blöta/fuktiga kretsar, så tenderar dessa att oxidera och till slut upphöra att leda ström. (Gäller oftast de sköra kopparbanor som finns på kretskorten i samband med lödpunkter) På min arbetsplats mekar vi massor med styrboxar som är helt grön-oxiderade och förstörda inuti, just på grund av tilltäppta dräneringskanaler på E36:an Så tänk på att ta bort alla löv och andra föremål från vattendränaget när du tvättar din pärla. Ha en fortsatt bra dag i trafiken! /Henke |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.