AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
692

Vilken bas ska jag välja och kopplingsschema?

Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Hej
Nu har jag äntligen bestämt mig för att inte ta HK stereo eftermontering i min E46 Cabrio. Jag tänkte försöka få till nåt själv.

1. Tänkte försöka få in en 6,5" bas i sluten låda i skidluckan. Är detta möjligt? Finns det en högtalare som trivs i en sån plassering? ônskar massa tips här.

2. Nån som har kopplingsschema eller vet hur man kopplar in sig med förstärkare på orginal CD? Räknar inte med att det finns lågnivå, så jag behöver en förstärkare som klarar högnivå ingång. Sitter det förstärkare orginal i mon bil? (Business Stereo, den mellan modellen) Tips?

PÅ förhand ett stort tack!

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Robsarve
Den enda 6,5:a som jag vet som kan klara fullt ut att kallas sub är Digital Designs. Dyrt men bra www.soundpressure.com.

Det finns en hel del tips om lågnivå, gör en sökning...
På hifikit har de en massa bra högtalare att välja på men det är nog svårt att få Mycket bas ur en 6,5:a. Iofs har ju AudioPro lyckats bra med hemmabio så.....Satsar du på kvalité kan det nog bli bra.

Finns ju omvandlare Högnivå-lågnivå att köpa!

www.hifikit.se
Robsarve
Audio pro använder en patenterad återkopplingskrets som de kallar ACE-bass. Utan en sådan krets låter de små basarana inget vidare...
beror ju på vad man är ute efter... men visst har du rätt i att deras ace-krets hjälper till en hel del!

Fast jag hävdar att man kan använda sig av 6,5:or och få det att låta ok ändå!!
Så små basar är helt klart inget idealiskt alternativ men det var nog inte meningen här heller!?
Ska man satsa på så här små högtalare måste man veta vad man gör och använda grejer med bra kvalité!
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Hej!
Nu har jag handlat iallfall.

Det blev helt plötsligt Hifonics. Aldrig jobbat med det förut, men det ska tydligen låta bra. Hittade (tydligen dom bästa) Långnivå omvandlarna från Stinger. Isolerad i Aluminiumchassi å grejer.

Det skal tydligen finnas en 8" bas från Hifonics som heter OW 082 / OW 084 som ska trivas bra i en liten låda. Dessa har slutat att tillverkas, men har jag riktig tur så får jag kanske tag på en. Väldigt tacksam om nån skulle hitta detta och höra av sig!

Enda problemet mitt nu är att få lokaliserat alla ledningar i bilen. Remoteström tex? Nån som vet vart jag kan hitta detta?

Tack för att hjälp iallafall!

*snart är det dax att börja snickra*

Mvh
Hosse

Länk
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Om det är nån mer som funderar på detta, så har jag hittat8" basar från Phoenix Gold nu som trivs bäst i 8 liters slutna lådor:-)

Nu kan bygget börja!

Mvh
Hosse

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.