|
|
|
|---|---|
|
Har problem med avvassystemet. Systemet bakre del börjar/tar vid ungefär mitt under bilen. Vid denna koppling sitter två delar, ser ur som stora metallbrickor, som sedan två bultar genomlöper. En av dessa brickor har rostat sönder. Detta ger ett skallrande ljud som hörs mycket bra... Systemet läcker ännu inte avgaser. Dessa brickor sitter på varsin del av avgassystemet, de går inte att ta bort då ändkandet på systemet har en uppböjd kant. Jag lär alltså byta avgassystemets del före katten. Näe, det tänker jag inte göra. Hur kan jag lösa detta? Kan jag skära av båda ändarna och svetsa dit ett löst ersättningsrörrör? Eller finns det bättre lösningar? Mvh Henrik. | |
|
Det där kan du lösa precis hur du vill. Huvudsaken att det håller. Du kan lyfta bort hela avgassystemet i en del (katt + bakdämpare) och behöver därför inte kunna ta isär systemet där annat än vid byte av dämparen eller katten. Därför så kan du ju svetsa ihop skiten om du vill. Men jag skulle nog göra som du skrev: kapa bort ändarna och dra dit ett skarvrör med rörklammor. Då kan du ju dela på det enkelt sedan. Alternativt att du är mycket seriös och tillverkar en ny bricka i två delar som sedan svetsas ihop runt avgassystemet. Men har verkligen denna ring rostat sönder totalt? Den är väl i väldigt tjockt material? Iaf på föräldrarnas 316-94. Den har gått 24k och dom ringarna är bara lite ytrostiga... Min bil: Länk |
|
|
Tack för svaret. Finnns det ingen annan lösning än rörklämmor. Känns som det håller några månader? Tätar jag med någon typ av avgassystemfix. kan det nog gå bra. Gunneresson: Jepp, denna ringa har rostat sönder... kan tyckas otroligt... Min har rullat 15,5k nu. Mvh Henrik. |
|
|
Om du drar dit ett skarvrör (finns att köpa på tex mekonomen) med rejäla rörklämmor så håller det nog bra. Och använd monteringspasta. Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.