AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.008

Serviceintervall 330ci?

Köpte bilen i december och då hade den gått 2700 mil, hade vid 2400 gjorts oljeservice (i Tyskland har jag för mig, 1 ägare innan mig).
Nu har bilen gått 3600 och serviceindikatorn (heter det väl?), i färddatorfönstret, säger nu att det är ca 1000 till inspektion (1085 för att vara exakt).
Tror att intervallet även styrs av hur jag kör bilen, och visst rastar jag den ibland, det kan man ju inte låta bli...men oftast kör jag ganska lugnt.
Min fråga är: är det normalt intervall och hur vet man vilken av Inspektionerna som står på tur, I eller II?
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Det låter som ett ganska kort intervall, min bil har gått 5200 och har cirka 1000 mil kvar till Inspektion. Har enbart gjort oljeservice tidigare.

Jag använder bilen dagligen och kör mycket stadstrafik och det borde slita på den. Kan den förre ägaren ha misshandlat bilen på Autobahn?

Hör med din verkstad om det inte kommer klokare synpunkter på forumet.

My Bimmer is my mistress
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Som jag förstår det så ska bilen in vid ca 4700 mil. Den servades tidigare vid 2400 mil vilket blir en intervall på 2300 mil.

2300 mil mot (föreskrivet?) ca 2500 mil är väl inget jättekonstigt va?

Angående serviceintervall ser det ut så här.
ca miltal (beroende på körsätt!), ordningsföljd:
2500, oljeservice
5000, insp I
7500, oljeservice
10000, insp II
12500, oljeservice
etc

Tretretti,
för mig låter det snarare att du har ganska långt mellan service eller att du kört väldigt lugnt. Hur man nu gör det med en 330? :))

För visst är det väl ca 2500mil (2500 liter bensin) mellan service?

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Tack för era svar, Anders & Tretretti.

Det verkar med andra ord vara rätt så rimlig intervall alltså, fast något tätare än rekommenderat.

Tretretti: Angående ev "misshandel på Autobahn" så vet jag inte det...den har nog fått gå rätt fort kan man väl misstänka, men "misshandel" är nog att ta i.

Jag kör också dagligen, ca 7 mil mellan hemmet och jobbet, varav de sista 5 km till jobbet är i stadstrafik i Helsingborg.
Så jag får nog hålla med Anders S om att din serviceintervall verkar vara i längsta laget. Men det är ju inte fel...
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Asken brukar reta mig för att jag håller rullatorfart, så ngt ligger det väl i det ni skriver...

Jag tror dock att det sliter mer på bilen att hacka sig fram i köerna på Strandvägen (bor och jobbar i Sthlms innerstad) än att gasa lite extra på landsvägen.

My Bimmer is my mistress
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Visst är det så, många start och stopp med kallstarter är bra mycket sämre än att låta bilen "köras" ordentligt.
Hur som helst, vad än bmw säger om intervallerna så tycker jag personligen att 3000 mil på samma olja är för långt. Jag sträcker mig till mellan 1000-1500 innan jag byter. Dvs ett extra byte mellan varje intervall, känns tryggare så. :)

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

7
Håkan10
330xi -03
Fortsätter på samma tema. Har också en 330 som varit inne på oljeservice efter ca 2200 mil, ca ett år efter köp. Har precis köpt bilen och det har gått ett år sen oljebytet och även ca 2100 mil har körts.

På displayen står det Inpection och 5300 km. Har beställt tid för service redan nu då servicen fortfarande är gratis. Är det "fel" att göra den innan dessa 5300 km har körts eller spelar det ingen roll? Bryr sig verkstaden om man kommer in lite tidigare? I detta fall Borgs bil. Tacksam för svar.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Borgs brukar vars schyssta med sådant. 200 mil är nog ok.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.