AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
420

528 E28 drar ojämt på halv gas

Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
när jag kör med min 528 så känns det som om den vill kväva sig själv och dö när man accelererar med ca halv gas. men om man trycker gasen i botten så är det precis som om man slår om en brytare och så kommer allt och den drar som den ska.
så mellan 50% gas och 90% gas finns det ingen ork men sen när man trycker pedalen i botten så kommer den som den ska.

och jag har bytt en massa saker till andra begagnade saker men felet finns kvar. är det någon som vet?

//Mvh Martin

www.moffa.nu
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Låter som att den drar tjuvluft nånstans. Då kan det bli sådär. Testa med att spruta startgas runt slangarna vid insuget å lysna om motorn reagerar nånstans (går upp lite i varv), då har du hittat läckan.

/Jesper
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
jag har bytt alla slangar nyligen......
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Då kan det va luftmängdmätarn som e kass. Du kan mäta med en ohmmeter på den och se om den går jämt hela vägen samtidigt som du lyfter på klaffen.

/Jesper
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
jag har både mätt och bytt till en annan begagnad luftmängdmätare, men den gör exakt likadant ändå...

fler tips??

www.moffa.nu
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Du har inte provat att byta ut gasspjällkontakten?

Ev. kan du ha ett fel där.....Dennes funktion är ju att ge signal till "styrdatorn" beroende på vilket läge gasspjället är i ett visst specifikt läge...
T.ex tomgångssignal(spjället stängt),fullastsignal(spjället fullt öppet)."halvöppet" spjäll ger också en signal till datorn om behövet av bränsleblandningsbehovet just då.

Hur ser stiften ut?kollat CO?Servat nyligen?

Mvh Janne.
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
jodå den är bytt! och stiften är nya och service har jag gjort. (bränslefilter, oljefilter, stift, olja, luftfilter) sen har jag bytt rotor tändkablar tändspole mm.

kan boxen under handskfacket ha något med det och göra, eller styr den inte motorn? jag har bytt både tändmodul och styrdon tändinställning. en annan fundering är om kammen kan stå ett hack fel? ska kolla det.

www.moffa.nu
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmmm...Svårt fall doktorn grät.

Styrboxen styr bl.a bränslemängden,så nog kan väl den vara en möjlig felorsak..
Du har ingen kompis med en 528.a som kan låna ut "boxen" en stund?

Har du bytt /renoverat toppen iom att du funderar på om kammen står fel?

Mvh Janne.
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
jag har inte rört motorn själv ännu, men det påminner till viss del om min 323 när kamdrevet gick sönder....men ibland går den bättre och ibland sämre, därför misstänker jag ett elfel.
styrboxen är det ända jag inte bytt så jag får väl testa det åxå om den nu har med bränslemängden att göra.

tack för svaren, kommer ni på något mer så skriv //Martin

www.moffa.nu
Da
85
David P.
520dAM -11
Hej!

Det låter ungefär som när min tändgivare gick sönder på min e39 528. Kändes mer som en 523 att köra, saknades vrid, när man gjorde kickdown så varvade den ur fint men det saknades kraft.

Tändgivaren satt vid vevaxeln. Sitter kanske något liknande på din e28? Liknar en ABS-sensor.

Mvh
David P.
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
det sitter ju en lägesgivare vid svänghjulet fram, men är inte den bara till för att man ska kunna kolla tändningen via diagnosuttaget? sen sitter det väl en vid svänghjulet vid kopplingen också, den har väl med insprutet och göra?

lite bökigt att plocka ner vxl. lådan för en sån sak när man inte är säker.... men men .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.