AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.091

Vägmätare och trippmätare blir suddig "tonar ut" men bara ibland

bl
2
blad
520 Touring -93
Vägmätare och trippmätaren blir ibland suddig, en del siffror syns tydligt andra försvinner helt, men inte alltid, kan fungera felfritt i flera veckor sedan kommer det tillbaka.
Jag vill lyfta denna tråden. Efter en del forskande så kan jag konstatera att många bl.a. jag har detta problemet. Jag har felet på en extremt välskött 520i Touring -96. Jag kan inte hitta om någon har löst det. Någon??????

Bilder på 520 på g...
ps. 320 -89 Till salu finns på PowerBörsen...

PeterB

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag har samma i min 95:a, ibland lyser några segment i displayen svagare. Det kommer och går och jag hittar inga samband med väder, temperatur el liknande...
Bilen är pedantskött och ägd sedan ny, så det är inget fifflat med mätaren.

Erik

___
Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt!
bl
2
blad
520 Touring -93
Fått ett tips om att det kan vara en spricka i kretskortet som vidgas/ sluts utifrån tempatur, kan ligga nåt i det ! min fungerar felfritt vintertid.

Blad
NJA.... Det kan ju vara en kallödning någonstans men då brukar men ha problem med själva SI funktionen så vitt jag vet. Jag har repat ett instrument genom att byta kondingar och lödat om några punkter. Men på min egen är jag lite mer försiktig eftersom den har airbag och sånt. Vet inte om jag vågar plocka ut och chansa jag måste få konkret på att det är något typ spricka eller kallödning.

PeterB

Länk
Sök, sök, Finns beskrivet många ggr i forumet. Felet med borttappade segment i displayerna beror på dålig kontakt mellan själva glasdisplayen och kretskortet. Oftast gummilist med ingjutna kontakter av grafit (zebralist) eller värmeförseglad mycket tunn flatkabel. Allt går att fixa till, problemet är att komma åt displayen, man måste ev. demontera visarinstrument osv. Det är säkert olika i E34/E39 osv. Detta specifika fel har inget med SI-systemet, defekta batterier eller kondensatorer att göra men blandas ofta ihop.

FP
Ha... tack folke, jag sökte men hittade inte.
Men nu vet jag ju, det är samma fel som Nokia 8210 display då.
Det kan ju bli extremt pilligt att lösa inser jag oxå. Det får bli ett projekt skjutet på framtiden.

PeterB

Länk
Har säkert förekommit i många telefoner inkl 8210:an, men det "kända" displayfelet i dessa låg på en djupare nivå tyvärr. Rengöring av zebralister i mobiler är relativt enkelt och som sagt ett vanligt fel.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.