|
|
|
|---|---|
Magnus Hallman |
Hallå!Vad kör ni med för bolag och vad pröjsar ni?Har en 525 TDS-93 direkt imp.Vad är det för krav?Länsförsäkringar kräver både larm+imobolizer(rätt stavat???)Tycker det verkar väldigt onödigt att ha både och.Har redan imobilizer och är inte så sugen på att skaffa ett dyrt larm.Har någon nått bra bolag?IF tar 12400kr Länsförsäkringar 6800kr för min bil.Så det verkar vara det billigaste eller??? Magnus |
|
Jag kan rekommendera Sockenbolagen. Min bil är också importerad, men detta bolag kräver inget extra på bilen för att försäkra den. Dessutom får du bonus efter antal år med körkort, inte efter antal år med försäkrad bil. Många, liksom jag, har ju inte haft bil f.r.o.m. körkortsdagen. För min 525i 24V betalar jag, med 70% bonus, 5600kr/år för en helförsäkring/1500mil. Då är detta den enda försäkringen jag har i detta bolag, möjligt att man får rabatt om man har flera försäkringar. |
|
| Själv tycker jag Zürich är bäst. Visserligen höjde dom min premie med 15% nyligen men de är trots det billigast. Enligt andras utsago ska de oxå agera väldigt professionellt om det händer något. Dessutom, bor du i storstad så tar ju inte sockenbolagen bilförsäkringar där. För min betalar jag nu 6758:-/år i storstad, helförsäkrad, max bonus, storstad. | |
|
Hej. Jag har en importerad 523 -96. Den betalar jag 4000 kr per år för helförsäkring i OK-Folksam. Jag bor inte i storstad. PeterO |
|
|
Ang. Sockenbolagen. Jag bor i Växjö centrum, ingen storstad men väl en stad, så i vissa (inte fullt så stora) städer går det nog bra att försäkra i Sockenbolagen. |
|
| Davve_försäkringsbolagens spec för storstad är Sthlm, Gbg, Mö så det stämmer nog. | |
| Tjena, fick nya premien från Folksam på min 540-93 och fick en chock, höjd premie från 6200:- till 9700:-(full bonus,10 skadefria år) och bor i liten by i dalarna, ringde länsförsäkringar fick ner den genast till 5500:- inkl MER-försäkring och dom krävde bara immobilizer och märkta rutor(pratade med en som visste,vanliga handläggare vet inte), läser man på nätet så tror man att dom kräver både larm och immobilizer, jag ska få en immobilizer monterad nu. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Byter just nu till Dial- Bmw försäkring(IF) Folksam ville ha 5300 helår trots totalförsäkrad där Dial skulle ha 3950 så då är det väl värt att byta trots att vid vissa tillfällen kan man råka ut för dubbla självrisker. (obs ej storstad,bilen i villa- garage, full bonus.) Hasso |
|
VARNING för Sockenbolagen!!! Det är ett riktigt Vilda Västern-företag! När jag blev påkörd skulle det centrala kontoret här i sthlm reglera skadan. Deras skadereglerare hade en "sakkunnig på bilrep." som var fullständigt knäpp i huvudet! Jag fick åka till verkstaden 6 ggr. för att få allt lagat. Han vägrade låta reparera både det ena och det andra, ofta med motiveringen: - "Det är för dyrt!" Men eftersom frågan om det följde av skadan eller ej är det enda som skall spela roll löste det sig till slut när jag krävde att få tala med deras VD. Då bad idioten att få kolla lite och återkomma och det gjorde han - med svansen mellan benen: - "Ok, sade han, vi byter det där." (VD:n behövde jag aldrig tala med.) Jag har nu bytt till IF, dubbelt så dyrt menvad som helst är bättre än Sockenbolagen - aldrig mer! Mvh/ Micke R |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Alla bolag är ju lika trevlig när penga flödet går åt ett håll, man ska välja bolag efter det andra flödet också. Om du betalar 1000-2000 kr mer per år, så är det väl bättre att då veta att du får ev skada reglerad på ett juste sätt. Det är min filosofi. |
|
Uppenbarligen, och med visst vemod, kan vi konstatera att man tyvärr behöver byta bolag då och då. Det vore smartare av försäkringsbolagen att behålla en "skadefri kund" år efter år och på så sätt bygga upp en god och ömsesidig relation. Nåja, så länge det lönar sig att ringa runt årligen och på så sätt sänka försäkringspremierna, så tänker jag fortsätta med det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.