|
|
|
|---|---|
Jenz |
Jag har en BMW 316 Coupé -96 som går väldigt bra förutom en sak: När jag växlar (känns mest på låga växlar), eller gör häftigt (nåja) gaspådrag (även här mest märkbart på låga växlar) så gungar bilen till, väldigt mycket tom när man ska försöka köra mjukt i bla stan. I övrigt é köregenskaperna stadiga och bra, bilen känns inte "svampig" i övrigt. Vad kan detta vara för fel, vore väldigt tacksam för lite kunnig hjälp! Tack på förhand Jenz |
X. |
Har precis samma problem med min! Nån sa att det kunde vara silentblocken men jag vet inte... Då ska tydligen väghållningen bli dålig också, men jag tycker den känns bra. Undrar vad felet beror på, hoppas nån har någon bra idé för det är ganska irriterande. |
|
Väghållningen påverkas inte nämnvärt av silentblocks bussnignen. Den centrerar en axel. Om silentblocks bussningen är dålig på någon sida hörs det väldigt tydligt när man kör över ojämnheter. Hörs ungefär som metall möter metall, inget trevligt ljud direkt. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Snälla använd sökfunktionen. |
|
Jenz |
Hmm.... ja, undrar va det kan vara, håller mé om att det é välidigt irriterande, tar ju bort mycket av dom annars väldigt direkta o trevliga köregenskaperna. Hoppas någon mer vet något om detta, vore ju bra! |
|
Låter ju som nått "bakifrån" bilen ivf. Vet inte var d kan va för d har aldrig hänt mig. Men mitt förslag är att krypa in under bilen å kika vid diffklump axlar å allt möjligt bak för att se ifall nåt e paj! |
|
|
Gungar bilen i karossen i längsled är det gissningsvis bakre stötdämparna som är less. Taskiga scilentblock låter inte illa förän de är riktigt tvärslut, innan dess gör de att bakvagnen känns "diffus", tex att det kan göra att bilen svajar/gungar i sidled vid kraftig belastning. Som att bilen tar ett litet kliv åt sidan vid sportig växling till tvåan tex. Kort och gott: kolla upp scilentblocken (bakvagnsbussningarna). Kiip Spiiding! |
|
Jenz |
É tveksam om det é stötdämparna bak, eftersom bilen inte känns gungig i andra avseenden än just under "tvär" växling o häftigt gaspådrag, o detta speciellt i väldigt låg hastighet, men bussningarna låter ju mer troligt... Nån som har fler tips?.. |
|
Hej Jenz! Om Du testar att på tvåan:s växel och låg fart gasa och motorbromsa (gunga med pedalen fram och tillbaka) flera gånger - hur upplevar Du bilen då? Känns det glappt? Finns oljud då? Om Du upplever det här endast vid kraftigt gaspådrag och vid växling - då finns inte mycket att göra. Bilen sätter sig bak vid kraftit pådrag rfetr växling tex. från ettan till tvåan. Du kan byta till hårdare fjädrar och dämpare fram och bak -det förutsätter att inget är utslitet i bilen som bussningar i bakvagnen. MVH Jan Holmberg Janne |
|
Jenz |
Oki, ja, det kanske helt enkelt é så att det behövs en omgång nya dämpare, men jag tycker att det borde märkas även under övrig körning, den kar kvar spänsten i övrig, det é det jag tycker é så märkligt... Fler tips?!... |
|
Tror nog på bussningar i bakvagn.Ett mycket typiskt fel på t.ex. Volvo,men de har ju ingen delad bakaxel.Nåja,lyft upp billen så att hjulen är någon centimeter från golvet.Sätt ett spett e.dyl.under hjulet och lyft med snabba ryck samtidigt som du kollar bussningarna.Genomgående bulten skall vara centrerad om de är hela.Har du någon medhjälpare till att rycka imed spettet så underlättar detta. |
|
Jenz |
Det verkar ju vara ett bra tips, vore iaf skönt att komma på vad det é för fel, börjar bli lite trött på "gungandet".... Fler tips?!... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.