AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.591

Hur detonerar airbagen i ratten?

Sida 1 av 2
X.
Ja, som sagt, på vilket sätt detonerar den?

Anledningen till att jag undrar är att jag har det 4-ekrade airbagnavet som saknar det "riktiga" BMW-emblemet, och jag stör mig på att det ser så sniket och billigt ut... Därför är jag inne på att eftermontera ett emblem, men om det smäller så vill man ju ogärna att emblemet ska lossna, spräcka kraniet och accelerera vidare in i hjärnan. Ja, ni förstår problemet.

Nån som sett en detonerad airbagratt och vet hur den "öppnar" sig?
St
50
Stefan K
320i touring -01
Jag hade nog varit lite mer försiktig.
Skicka frågan till BMW.se, ibland får man riktigt bra svar.
Man får ju inte rattnavet i huvudet (förhoppningsvis) när airbagen utlöser så du borde kunna sätta dit ett emblem.

/T.P.
Länk
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Jag skulle inte "sätt dit något" utan överlåta ärendet till BMW, helt säker på att du får råd av dessa.
Airbagen tillhör ju säkerhetssystemet i bilen varför jag skulle avråda dig att börja klistra på något märke, vem vet var märket tar vägen vid utlösning av påsen....;-))

Vänligen Tommy

NoFear
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
tommysbmw: kan ju inte tänka mig att ratten flyger rakt mot ansiktet utan går upp eller ned med gångjärn eller nått.. gå den plastbiten i huvet me den kraften e nog värre än att inte ha nån airbag alls.. hehehe.. får man väl dit emblemet så är de nog inga problem , typ att man ska kunna få den i huvet...

-------
"BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Airbagplattan (skaleet som du vill sätta märket på) skall "klyvas" i två eller fler delar och därmed fläkas upp så airbagen kommer ut och blåses upp. Du ser troligen brottsanvisningen i plasten i form av en fördjupning om du tittar noga.

Jag skulle INTE montera ett märke i rattcentrum, eftersom jag nästan kan garantera att du kommer att få det märket i pannan (eller i någon annan del av kroppen som inte "vill ha" ett plastmärke när det kommer farandes i typ 300 knyck!) om airbagen utlöses. Det är nämligen en jäkla smäll med stora krafter, när airbagen utlöses.

Mvh
ar
44
aran
740ia-93
Jag skulle inte sätta nåt märke där,har fått en airbag i nyllet vid en krock.
Det possitiva med det hela är ju att du vid en eventuell krock får en BMW stämpel i pannan ;)
Nej, men jag skulle nog också vara lite försiktig där..

F.D BMW...

Det finns bara två bilar. Antingen en ny BMW eller en begagnad BMW.
Har funderat på det också. Där airbagen ligger på min E34 är ju ett fack på de bilar utan airbag. När airbagen utlöses, vart kommer den ut och hur ser det ut? Fläks hela panelen ut?
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Om det nu hade varit så att BMW hade tänkt på att sätta ett emblem på ratten så hade dom gjort det garanterat.Det finns säkert en tanke bakom det hela,säkerhetstänkande.
Finns mycket fina klistermärken med BMW:s märke,kanske det kan vara något??
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Såg en gång (på Trafikmagasinet?) när en airbag smälldes på marken med ett bilhjul liggande ovanpå. Efter det är jag inte så sugen på att montera något ens i närheten av en airbag.
Hjulet flög flera meter upp i luften. Rejäla krafter. Ett klistermärke möjligen.
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Inget framför en airbag!!!
Du kommer förmodligen inte ha BMW märket i pannan som någon antydde, utan på nackstödet (men ett fint hål igenom huvudet). Jag vet att på min Mercedes så skulle kudden blåsas upp igenom stjärntecknet som var mitt i ratten. Jag skulle kunna tänka mig att BMW har liknande system.

I övrigt är min rekommendation är att inte lita på systemet för mycket - då menar jag att man inte ska släppa in barn framför en airbag även om bilen är avstängd, ... koppla inte enbart bort airbagen utan att ta bort sprängladdningen vid barnstolsanvändning, ...

Mvh

/NP
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
En airbag har ungefär samma detonationskraft som en handgranat, så att klistra på saker på höljet över airbagen kan liknas vid att byga en spikbomb.
/Jesper
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Är det så att rattcentrumet delas eller klyvs bör du inte limma dit något, vilket du säkert förstått efter alla kloka inlägg.
Men är rattcentrumet verkligen konstruerat så att det klyvs? Jag vill minnas att jag sett lösningar där hela alltet viks undan i ett stycke.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Kort replik "spacer... "
Vad du sätter på din ratt (och även andra ) struntar jag i. I detta fall var det ett inlägg om om och lämpligheten i att sätta dit ett plastmärke och med anleding av detta svarade jag på inlägget utifrån säkerhet och omdömme. Airbagen, bältessträckare mm mm ingår som du förhoppningsvis vet i ett säkerhetsystem på MODERNA bilar och detta är inget som vissa hempulare skall gå in och manipulera i.
Om det nu vore så att ett emblem skulle finnas i den aktuella ratten är jag övertygad om att då fanns ett där.

Vänligen Tommy

Ps i vissa inlägg bör man kanske tänka på att inte utgå från från eget tyckande utan från fakta för att inte försvåra eller förvärra
saker och ting för andra. Ds

NoFear
ar
44
aran
740ia-93
På min mitsubishi så blev det bara som en spricka i navet,där airbagen hade kommit ut.
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Är det någon som känt på hur det är att få denna bag i nyllet??
Kan erkänna att jag satt på helspänn i bilen dom första veckorna efter det jag köpt bilen,tänkte`` tänk om denna bag löser ut bara så där å hela min skalle flyger iväg,inte bra``.Efter som detta var min första bil med just airbag så var jag lite feg rent ut sagt.
Nu tror jag mer på denna skyddsanordning efter ha sett hur bilar ser ut efter en redig smäll.Finns det risk med att den kan självutlösa?? när man kör som vanligt??
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Jag har i allafall aldrig hört talas om nån vars airbag har löst ut utan anledning, snarare att den inte har löst ut trots att man upplevt krocken som rätt kraftig. Hade iofs en arbetskamrat som blev påbackad framifrån och vars airbag löste ut, trots att smällen inte var så kraftig. Det var iofs på en Volvo 940.
Var det inte några poliser i en volvo(?)civil som fick en påse i ansiktet efter ett gupp på en dålig väg för ett gäng år sen?
Vill minnas att det stod rätt mycket om det i kvällspressen då.
Kommer ej ihåg om det var fel på den bilen specifikt eller om dom tog in och åtgärdade ett helt gäng bilar.
Någon annan med bättre minne kanske kan fylla på om detta.

Henrik
ar
44
aran
740ia-93
Jag krockade och hade inte bälte på mig,det som hände mig var att jag fick fläskläpp av den.Jag hade en väldig tur körde i ca 90 vet ej vad farten var när det small men skrot blidde det av min bil och av volvon.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är inte så att man träffas av en uppblåsande airbag i normalfall. Tanken är att airbagen skall vara uppblåst långt innan man träffar den med kroppen. Innan man träffar airbagen har den redan börjat kollapsa igen. Dvs. kroppen fångas upp "mjukt" av en kollapsande luftkudde.
Allt detta går givetvis extremt snabbt!

Aran, hellre en fläskläpp av airbagen än inslagna tänder av ratten... ;oDDD

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.