AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
806

Bilar utan antenn, har det ingen tel?

Hej!

Behöver få svar på detta som jag har grubblat över ett tag, speciellt E38 och E39 bilarna, Vad har antennen för funktion?( den som sitter högst upp på bakrutan)
Är det till radio, tel el båda två?
Isåfall är det någon skilnad på antennerna som bara hör till radio och på de som har radio samt telförberedelse?
Finns det bilar med fler antenner och var sitter de isåfall?

Många frågor men är tacksam för svar på det som kan besvaras.

Mvh/Soki

Sl
22
Sleepy
328IA -96
Jag har slingor i bakrutan, fungerar som antenn till radion.
hmm..okej,, vet du om d gäller alla modeller? Altså borde en bil 740-95a med antenn, ha telförberedelse?

Mvh/Soki

GSM antennen sitter i bakre stötfångaren på vissa nyare modeller, GPS antennen brukar var "hajfenan"i bajk kant på taket

Sen har ju touring även(??) i sidorutan vissa radioapparater har ju 2 FM antenner ( diversity)
Gasar-Magnus: Hajfenan är GSM-antennen och GPS antannen sitter i hatthyllan bak på E46 iallafall. Därav den lilla noteringen "ha ej paraplyer och liknande liggande i bakrutan, kan störa naigationsutrustningen". Skulle inte ens komma på tanken att lägga ett paraply där ans om jag inte hade navi ;)
Rutmonterade GSM-antenner är inte ovanligt, och som sagt dolda i stötfångare och under lister.
Det förekommer en del "dummy" hajfenor också, alltså helt utan funktion. Varför har jag aldrig riktigt fattat.

FP
Buspelle
Det finns väl två varianter på originalmonterade telefonantenner. Antingen det lilla sprötet på bakrutan eller den som sitter inbyggd i stötfångaren. Radioantennen fungerar på E38 o E39 genom slingor i bakrutan och den modernare "hajfenan" påstås innehålla både GPS och GSM-antenn.
Tack för alla svar!

Lär sig altid något nytt i forumet. :)

Mvh/Soki

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.