|
|
|
|---|---|
| jag har en e36:a -96, bilen är sänkt o när jag köpte bilen så satt ett par trx däck 15" på. nu har jag satt på ett par 17" orginal fälgar 225/45. problemet är att bakdäcken slår i ganska ofta, jag tror att däcken är för breda, men jag vill inte byta däck(jag har precis köpt dom) vad ska jag göra? | |
|
Välkommen till forumet Sloggi! Är du helt säker på att fälgarna du köpt är avsedda E36:an - dvs att ET-värdet är korrekt? 225 brett ska inte skapa några större problem normalt sett. Det kan ju även vara så att stötdämpningen är slut - dåliga dämpare och fjädrar HATAR när man byter från mjuka 15" till hårda 17". |
|
|
Jag hade 225/45/17 på min 325 Coupe. När man satt två pers eller mer i bilen så tog bakdäcken i på gupp och när man svängde rätt kraftigt. Jag hade rätt ET på fälgarna och bilen var inte ens sänkt bak. Stötdämparna var det heller inget fel på. Så troligtvis är det någor du får leva med sloogi. Om du nu inte vill byta ner till 215 alt 205 i bredd. |
|
|
Jag har 245/40*17 bak på min E36 Sedan, den är sänkt och det tar inte i fast det sitter två i baksätet. ______________ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC |
|
|
Då är det ngt Skumt kan jag säga! *Zerdar* |
|
| Sloogi- mina bakdäck tar oxå i när man har folk i baksätet,men de e inget fel på fjädrarna iallafall och den e sänkt oxå. | |
Daytona |
Valsa skärmarna. Bästa man kan göra och kostar en tusenlapp ungefär. |
|
Jag satte på 245, 40, 17 på min. Det har slagit i en gång för mig när jag åkte i ett stort gupp. Fälgarna är 8.5" breda så jag funderar på om jag ska ha bredare däck på men vet inte om det får plats. |
|
|
Jag har 225/45 på 17tum med ET41 och bilen är sänkt 20mm bak med Weitec fjädrar och ställbara dämpare, om det sitter 2pers i baksätet så tar det i på ojämna vägar, jag har sett att weitec har fjäderdistanssatser som är som en metallring som höjer fjädern med ca 20mm, jag funderar på att fixa detta till min 328:a, kostar ca 500kr(finns på bildelsimporten). Mvh/ Micke t |
|
| Ja har 255x40x17 på m3fälgar, bilen har m3 sänkning, tar i typ hela tiden om man sitter 2st där bak å gasar lite för mkt :/ vill inte gärna höja den :< får vell testa å valsa ut kanterna eller nått =) | |
|
1. Kolla vart det tar i, dvs om det kan vara ngn speciell del som tar i däcket. Så var det för mig när jag köpte 225x18", synade däcket och fann ett litet märke/spår varpå jag slutligen kunde konstatera att det stack ut en liten plastbit från innerskärmen(?) som skrapade i. För mig så var det bara att trycka dit den igen och har inte haft några problem sen dess (ja förutom vid extrema situationer typ jättegupp och last) 2. Stötdämpare alt fjädrar kanske inte är "riktig" sänkning. Dvs för mjuka varpå du slår i. 3. ET-värdet på fälgarna är fel, dvs dom hamnar för långt ut. Enligt mina uppskattningar bör 235 ligga ungefär kant i kant dvs max vad som bör användas. Dvs 225 bör du ha någon cm tillgodo. På mina 18" får jag in 1-2(max) fingrar emellan skärmkant bak och däck. /bloom |
|
| ja kan precis få imellan handen mellan däcket & skärmen, när det studsar eller man gasar på för mkt elller svänger så hör man hur det skrapar i å det sliter på däcket, inte så skoj :/ eftersom 255:or inte e billiga precis. ja kör med bmw m3 original fälgar så ja tror nog att ET-värdet är rätt. | |
|
bmw-henke: Är inte alls säker på detta men har för mig att jag läst någonstanns att M3:orna har lite annorlunda i "hjulhusen" än övriga. Just för att man ska få plats med bredare hjul. Därav passar egentligen inte 255:orna på din 325:a |
|
| ajaja. så kan det säkert vara, får vell köpa 235:or när ja ska ha nya däck, dom här 255:orna satt ju på när ja köpte den :) | |
|
Bredaste däcken som BMW själva har monterat på en M3:a, är 245:or! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Daytona |
Hade 245/35 18 bak på min 328i Cab utan problem efter att jag valsat skärmarna. MIN EX:Länk |
| Vet ni om det finns något ställe i helsingborgs området som valsar skärmarna? ja skulle köra nårra polare i min bmw igår, en bmw 325:a -93 4dörrars, dom satt 5pers i baksätet. skärmarna låg på däcken, ja har 195 / 60 / 15 , vinterdäcken. har även m3 sänkning på den. | |
| iofs, man ska velkl inte köra runder me 5personer i baksätet, men 3personer så tar den endå i om ja har sommar däcken, men det e 255 / 35 / 17 . ska köpa 235 tror ja. | |
|
bmw_henke: Tycker det låter lite mysko? Har själv en "låg" bil och har även jag (mot rekomendation kanske) rätt nyligen haft 7 st i bilen, med vinterdäck 185/65/15 bör tilläggas. Dock tog det inte i någonstans. Vinterdäcken ska definitivt få plats innanför skärmarna. Låg skärmarna verkligen PÅ däcken? Har du några spacers? Alternativet för dig verkar ju vara att valsa skärmarna även om det kan göra bilen lite mer svårsåld när den dagen kommer. (Så dock i så fall till att det görs seriöst så du inte får problem med rost och bubblor i lacken om några månader) Att du skulle gå ner i storlek på däcken verkar ha mindre betydelse då det verkar ta i även med 195 i bredd?!! Men som sagt tycker det hela verkar lite mysko, skulle nog undersöka så mkt som möjligt innan beslut tas. |
|
|
Har du rätt fälgar? Låter som om du kanske har fälgar från t ex 5-serien, och då hamnar hjulen ca 22mm för långt ut i hjulhusen. De har samma bultcirkel och navhål, men fel inpressning. Kolla vilken inpressning (ET eller IS) som de har! Det står instansat vid navet på fälgen. Du skall ha ET mellan 42 och 47mm. (det står t ex ET 42 eller IS 42) Står det ET 20 eller IS 20 har du fel fälgar! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tjenna, jo. för när ja har mina sommardäck på, 255:or så sticker däcken lika lånt ut som när ja har mina vinterdäck på, 195:or . isf måste ja nog ha fel ET på vinterfälgarna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.