AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
454

motorsffekten sviktar

jag har en bmw320i touring 89, bilen hackar när jag kör,varvtalet går till 0 och bilen tappar allt kraft för att sen gå bra igen, detta händer också ibland när jag startar bilen(bilen vill stanna),eller börjar efter jag har kört ett tag.obs! detta händer ibland kan pågå i 10 15 min ,kan gå bra i nån månad innan felet visar sig igen. lämnade bilen på bmw för diagnostik,de hittade inget fel,har levt med felet i 4år

De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
Kan vara bränsle reläet eller någe liknande?
Hört att endel modeller hade felaktiga bränsle reläer från början och kan börja krångla på detta sätt....
Dock är det dyrt att kolla upp eftersom nästan ända sättet är att köpa nya...
Enklast om är om du har en kompis som har samma insprutning (motronic 1.3?) och lånar hans reläer.
Har faktiskt någe liknande fel, fast min går upp å ner i varv snabbt som fan, men tappar precis all effekt, tror nästan att det är bränsle reläet, har skaffat ett par andra beggade, men har inte testat ännu, för bilen står upp pallad i garaget...
Ps, jag kör motronic 1.1 på min.
Du kan bygla position 30 och 87b om du tar bort bränslepumpreläet(sitter på vänster sida i färdriktningen under en plastkåpa)då tvångskör du pumpen.
Är lite tveksam till att det är reläet,symptomen låter dock som det,eftersom det krånglat under så lång tid utan att totalhaverera.
Det är iallafall en början.

Henrik
Hej! tack för tipset,pratade i förrgår med bmw i umeå och de säger att min bilmodel har ingen bränslepumpsrelä, men jag tror ändå att det har o göra med bränslepumpen ändå, förresten jag är just nu i södra sverige, körde mer en 100mil med en paus på cirka 20min ua.

ck
365
ck3
530DM Touring -02
528i blivande driftingbil
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
Som sagt....dom har redan tagit upp bränsle sidan på problemt.

Har du bytt stift och tändkablar nånting? Kolla totor och fördelare för säkerthets skull. Hade en opel ascona c, den gick jävligt ryckigt ibland....typ dog helt och så kom den tillbaka ungefär. Ja böt stift och kablar och då gick den fint igen!

Annars kan det vara ett så konstigt fel som tomgångs motorn. Den har visst en funktion även på högre varv har jah hört. En på jobbet har en S70 som hade det problemet.....dock en volvo men ändå Bosch.

Som sagt....pröva dej fram. och så åtgärdar du bara en sak år gången så man vet vart felet är.

Blanka däck AB
ck
365
ck3
530DM Touring -02
528i blivande driftingbil
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
skriv gärna om du hittar felet!

Blanka däck AB
Visa användare
56
Jonas_320i_85
BMW 320iA -85

Kawasaki klx 300R -97
Min e30 lider lite av samma symtom...ibland när man står på tomgång vid ett rödljus tex, så "dyker" varvtalet ner från ca: 800 till 500 för att sedan gå tillbaka till 800 efter en sekund..Jag vet inte riktigt vad som e felet men misstänker att det har med tomgångsmotorn att göra..funderar även på att byta bälgen som kanske har möglat/skrumpnat så att säga..återkom om du lokaliserar problemet och likaså om jag gör :)

lycka till..

Länk

MVH

Jonas
ja, det är högst irriterande med diffusa fel,som kan bero på en massa orsak. har bl. annat bytt tändstift varannat år. jag ska titta på bränslepumpen,tandkablar,tomgångsmotor...ska vänta med bytte efter jag har fått skatte peng i augusti,förresten är det nån som vet när man ska bytta kylvatten..min börjar se rostig ut, jag älskar min bil när den går bra men kunde DÖDA den när den får sina attacker!..det är fel att tänka så, jag vet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.