AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
554

Hur bygga en liten bashögtalare till E-36?

Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Hej!
Jag tycker att min baslåda låter kanon bra (15" Soundstream spl i en sluten låda på ca 50 liter som spelar in genom skidluckan),men den tar för mycket plats! Har funderat på att vända reservhjulet och plasta en låda där men det verkar vara några "rör som går in i en låda" under reservhjulet så det går inte att vända fälgen.
Finns det någon här som kan tipsa hur jag ska bygga en liten bashögtalare som låter bra i min bil ?
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Var in på hifikit igår.Fick låna en baslåda (sluten)på ca 30 liter med en Peerless 12" XLS-car högtalare i.
Den lät över förväntan. Var något rappare än min 15",men kunde inte spela lika högt. Basen lät mer detaljerad. Passar från 22L-40L lådor. Lådan var gjord av 19mm MDF och sprutad på insidan med noicekiller & sand blandning.Köpte ett löst element och ska snart bygga en låda till den (22L + elementvolym).

M3-97
Robsarve
Vad hade du för steg ?

XLS basarna kräver bra mycket mer effekt än en SPL 15 för samma tryck.
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
DLS/Genesis fourchannel. Har bryggat 2 kanaler till basen.

M3-97
Robsarve
Det är lite tunt med effekt till en XLS, de trivs bäst med 5-600 W RMS. Troligen därför du tycker det är lite tunt.
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Sa bara att den inte spelade lika högt,kan ha göra med att 15" flyttar mer luft än 12".Ljudnivån räcker gott o väl.

M3-97
Robsarve
Nej, XLS-basarna är betydligt mer tungdrivna än en SPL 15.

Om du kan prova med ett större steg skall du se att den kan lira i stort sett lika högt som SPL 15... :-)
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
93,5 db för peerless vet ej Soundstream. Tvivlar att Peerless hänger med i ljudtryck om man pressar båda tills det börjar låta illa.

M3-97
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.