AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
418

M3 långmilare

Visa användare
18
bjulle
328ic -95
Polo -87
Ska titta på en m3 -93 som har gått 21000mil vad bör man tänka på. Någon som vet hur länge en sådan motor håller.
Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
om den är regelbundet servad så är då inte dom milen nåra problem än så länge det finns många m3or som gått 25-30000...
Att kolla dämpare bussningar m.m ja du vet bla bla bla... Detta slits ju ganska hårt på en prestandabil...

Livet är för kort för att köra diesel!!!
bjulle:

Som alltid finns det mera tips gällande begade bilar till vänster om din skärm se under Beganatguiden mycket mat nyttig information.

Kolla alltid bromsskivorna, om dessa är för tunna kan du få problem.
Jag kollar alltid detta även på lågmilare - ofta ett bra sätt att upptäcka ev. bytade skivor = kanske en skruvad bil. Kolla om skruvar verkar nyligen dragna (märken på muttrar etc...)kan tyda på byte av bussningar etc....(under bilen - så klart!) Köp aldrig en bil utan att kolla under!

21000 mil på en M3 E36 är inga problem om denna är fullservad, sköter man bilen går den säkert 21000 till.
ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
Har man kört långt utan att bromsa på high way typ eller kört i stan så blir det en jävla skillnad eller hur??????????????

Stjärnan under huven...
kingen:
Du missade kanske poängen:
Kolla skivorna så de inte är för tunna - kan ge problem - klart att de är tunna på en långmilare om de inte är bytade, om de är tunna på en lågmilare då kan man fatta misstanke eller hur ???????????????????
Förstår inte ditt resonemang, om skivorna är bytta på en bil som gått t.ex 8000mil så kan den vara bluffad?

Bromsskivor är inget som håller 15000mil
nilez:
Det är inte fel att vara vaksam när slitdelar är utbytta på bilar som gått mindre än exv. 8000 mil, den M3:a som gått längst i min ägo hade 11500 mil på mätaren och där var skivorna i bra skick.
Vid en M-test kan besiktningsmannen mäta skivorna, dessa bör inte understiga en viss tjocklek (kan ej tjockleken), eftersom det kan göra bilen trafikfarlig (detta enl den besiktning jag gjort hos M).
Men det är klart att ligger man och eldar på banträffar och på gatorna så blir slitaget mycket större och det är bilar som jag inte vill lägga pengar på.
Purple:

Anser att bromsskivor är en sån vanlig slitdel så att jag skulle inte reagera på att dom var bytta på en bil som gått 8000.

Låter konstigare att en M3 skulle ha gått 11500 utan att byta skivor.

Har man trafikfarliga bromsar ska man nog kunna avgöra det utan M-gubben.
Svar på ursprungsfrågan.

Ser absolut inga problem med att köpa en långmilare. Vid dom milen så bör ju faktiskt mycket bussningar och lagringar vara bytta en gång.

Som sagt så är det nog värt att ta upp den på en lyft och kolla efter läckage på motor, låda och bakaxel. Om den svettas litegrann är det ingen fara, men som sagt inget läckage.

Servar man regelbundet och och väntar på att oljan blir varm innan man gasar så håller den i all evighet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.