AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
718

E24, M6 -div frågor !

M6_Micke
Hejsan !

Är ny på forumet, samt nybliven ägare till ett stycke M6 -84, bilen är helt underbar, men det är en del "fix" på den, bil och motor har gått 11 000 mil, importerades 1990 och har fin historik etc.. Det sitter nya bilstein-sportdämpare + fjädrar runt om, ny koppling, nya bensinpumpar, nybyggt rostfritt avgassystem, den skall tydligen vara chippad av Jörgen Weise, misstänker det då man lätt varvar ur den utan problem...

Men jag har lite frågor, har sökt lite men inte hittat någon bra information,

Den går lite oroligt då man kör och håller jämn gas, vad kan det bero på? ..antar att det kan bero på flera orsaker, men vad ska man ta en närmare titt på ?

Går det att få tag i dom reservdelarna man behöver, via bmw ? ..jag saknar bl a en list..

När man bromsar hårt så vibrerar det en del i ratten, vad kan det bero på ? ..skivor, ok och belägg skulle tydligen vara nya, något annat som kan vara fel som kanske är typiskt för E24 ??

Vanliga fel/brister, något som jag behöver se upp med som ny ägare ?

Mvh

Micke

Mmmmm em em em M6 trettiofem
mr
86
mr_e30
325 Coupe e92
Är den Grön med silvriga dörrar?
M6_Micke
Svar ja, hur så ? :)

..den ska hellackeras så småningom, till den ursprungliga färgen, silver-met.

Robert V
hej micke ! fett med nya bilen !

har desvärre inga tips på oroliga gången om man inte hör/känner den själv men däremot så kan jag ha lite tips på skaket i framvagnen ! ( har nyligen löst det själv på min )
...om det inte är balancerinf eller framvagnsinställning och det skakar endast när du bromsar kraftigare då:

- jag bytte en styrarm ( har bild på den art.nr hos bmw Solna 32211136450 kostar 637 kr ) om den e sliten förståss ! ( den här armen ska inte kunna röra sig vertikalt om bussningen e ok ... man kanske kan bara byta bussningen ... det vet jag inte )

- då kan det vara ojämna skivor ( har fettipps var man ska lämna in de o få de tebax som nya för 250/st ( har bild som jag delar med mig ) snurra på skivan när hjulen e loss o känn efter att den e riktigt jämn först !

kolla det först ! ev forts. sen ...

reservdelar finns att beställa hos BMW till oftast humant pris dock inte lister ! SÅNT KOSTAR MÅNGA ÖL !

.. jag mailar gärna över bilder o så ! jag bor i Sthlm åxå ! min e diamantsvart med 18" Alpina Styling II ( har BBS Splitten givet. kvar )

nyfiken på din chippning ! kanske visa upp bemmrarna för varan ?
M6_Micke
Hallå :)

Tack för tippsen ..klart att vi kan visa upp bilarna för varann, skulle vara intressant att se annan M6:a å kunna jämföra. Men jag antar att din är i mkt fint skick ? själv har jag inte hunnit fixa bilen, den är inte så fin i dagsläget, men en ska bli! :)

Robert V
menar inte alls att jämföra ... kul att se andra likadana bilar !
Man kan alltid se skönheten i en E24:a. Sen om vissa e mindre fina e det förståligt i vissa fall ! Dessa bilar har ju snart 20 år på nacken !

... nu senaste veckan har jag sett mycke e24 or i sthlm ! typ 3 om dan ! mycket trevligt när folk tutar ifrån en e24 :)))
M6_Micke
Ja det är sant, kul att se E24:or på stan, verkar vara trevliga människor som kör E24:or.. "hälsade" på en E24 vid gallerian i city för ett par veckor sedan, en mörkblå E24:a i nyskick!! ..min ska också bli fin, men det tar ju lite tid. När är nästa Bmw-träff vid brostugan ? Vore ju kul om det dök upp lite E24:or :)

Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Hej!
Vad kostar bromsgrejer till en 635 a? Ar spekulant pa en "vanlig" 635 Csi med skivor som verkade vara totalslut. Rekommenderar ni att man ska uppgradera bromsarna till varre grejer?

Bilen ifraga har M technik kit. Innebar det att chassit ar styvare an pa orginal, eller ar det bara kjolarna som ar skillnaden mot standard?

Hur ar priserna pa bussningar och dampare? De verkade ocksa vara lite daliga i bak.

Mr C
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Mr C:
Bromsarna på en 635:a duger till normal körning men kör du hårt bör du fundera på att byta bromsar. Fram ska bromsarna från en E32 750 ska passa utan problem. Bak kan du köra med bromsar från en E34 540. Om jag inte minns helt fel ska E34 M5 bromsar också passa men de kräver 16" fälgar.
Länk

Ring till BMW så får du priser. Priserna brukar inte vara så höga på slitdelar.

/Anders
M6_Micke
Någon härifrån som körde sin svarta M6:a på St Eriksgatan idag, vid lunchtid ??

jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
M6-micke,

Har du originalmotorn i din bil?

/Johan
M6_Micke
Hallå

Japp den är orginal, men ngt "vässad".. Är det vanligt förekommande att folk kör med andra motorer än orginal ?? ..har hört att M5 E34 motorn skall glida ner ganska så smärtfritt...

M6_Micke
E24-Fråga: Vart kan man få tag i fjäderbenstag ? ..eller är det "tillverka själv" som gäller ??

jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Fjäderbensstag hittar du hos
Länk. Jo, det är väl vanligt att man byter till M5 3.6 eller 3.8 om det blir ett haveri, lite billigare liksom. Är du säker på att du har Matching number på din motor?

/Johan
M6_Micke
Robert V: Fråga, vart kan man lämna in skivorna för lite behandling ? ..efter lite "enkel" undersökning så har jag kommit fram till att det måste vara dom, den firman som du kände till, dom kanske även kan slipa ner så att det blir jämt samt hålborra ?

ps, hojta till om vi ska styra upp någon E24-träff, vore skojj att träffa likasinnade, samt diskutera riktig bil :)

Mvh

Micke

Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
Den ojämna/orena gången kanske kan bero på bruten tändkabel eller kass ventilhatt. Jag fick ordning på min när den gick orent genom dessa åtgärder iaf.
M6_Micke
Ok, tack ..ska väl kolla stiften först, sen tändkablar och ventilhattar, är väl lika bra att byta ut till nytt.....

Robert V
Micke: ... jag tror att det var jag som körde på S:t Eriksgatan då ... med svart M6 ( 18" Alpina Stylig 2 )

Industri & Broms Renovering ligger på tomtebogatan ! rekomenderar de verkligen ! jag tror att jag var där o tackade för det fina jobbet när du såg mig ! ( om det var mig du såg )

... jag ska kanske lämna in mina bromsåk där snart !

det vore kul att ses lite ... behöver inte vara stor grejj !

var det mig du såg ?
M6_Micke
He he, jo det var nog dig jag såg ..lär inte finnas så många andra svarta M6:or i sthlm...

Klart att vi styr upp någon träff ! ..för mig passar det när som helst egentligen, kvällar och helger. Vart i sthlm bor du ? ..själv bor jag i nacka.

/ Micke

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.