AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
357

Sämre dämpningsförmåga

Kan fjädrarnas kondition påverka bilens dämpningsförmåga? För jag känner att bilen har blivit "hårdare" att dämpa brunnslock, broskarvar mm. Känns som om det slår i hela bilen. Stötdämparna är i bra skick. Eller är det något annat som kan vara problemet?
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Däckens kondition är ju långtifrån oväsentlig när det gäller symptomen du beskriver.
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Hejsan!
Upplever med samma fenomen. Så fort man kör över ett brunslock eller en liten grop är man ju rädd att bilen ska gå sönder som det slår till.
Ska sätta dit ett par nya fjädrar till helgen som gör att bilen blir något högre än vad den är nu.
Kan återkomma med resultatet då det är klart.
MVH
Finns det inga fler råd?
Jag har sprillans nya däck.

Klabbe: Uppdatera oss:)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Eller så är det bakvagnsbussningarna som är slitna, mycket vanligt problem som gör att det "slår" till ordentligt. Detta är bak då jag menar.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Min skår till både fram och bak så det kan ju inte enbart vara bussningarna bak som spökar, ska se hur det blir då fjädrarna kommer på plats.
MVH
en
39
ennaj
E46 325Xi -02
Z3 2,8 -99
Hej Power Max! Känns det stötigt/Hårt om Du väljer att testa med vänster hjulrad över något ojämt och sedan jämför på samma sätt med höger hjulrad? Skiljer det så vet Du iallafall viken sida problemet finns. Då kan det bero på att en stötdämare inte har sen hela slaglängd kvar. Är det inge skillnad så se över alla bussningar i spec. bakvagnen. MVH Jan Holmberg

Janne
Tack för hjälpen ;)
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Hejsan!
Så var äntligen fjädrarna på plats. Till att börja med blev den lite högre vilket jag är tacksam för. För det andra upplevs den inte alls så hård längre då man till exempel kör över ett brunnslock eller något annat buckligt.
Den är även mycket stabilare på vägen, innan var den väldigt "ålig".
De fjädrarna som satt på innan verkade helt slut, jag köpte mina fjädrar på www.motornord.se och de gick på ungefär 1000 kr.
MVH
Tack för infon!
När en fjäder bli gammal/utsliten så blir den ju mer slapp och därmed kan kännas "ålig" + att eftersom den blir slapp kan den känns hård när man kör över nånting eftersom fjädern kan slå ända i botten (samma sak me utslitna dämpare) så va de på min innan ja bytte...

Länk E30 körmaskinen nr.1
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.