|
|
|
|---|---|
|
När jag skulle åka iväg idag var bilen helt stendöd! Det fanns exakt 12V på batteriet, men startmotorn orkade knappt snurra, och ingen annan el för den delen heller fungerade. Batteriet är ett nästan nytt BMW-orginal, 12v/85ah, och bilen fungerade perfekt senast igår kväll. Vad kan ha hänt? BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 | |
|
Jordanslutningen från batteriet måste spöka. Kolla så att den får ordentlig kontakt. Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! |
|
|
Nu är väl 12volt lite i ett bilbatteri,ska väl vara närmare 13 om det är fullt(har 2,2volt per cell i huvudet,men är ej helt säker) Kan vara så att det inte räcker med 12v för att starta bilen,annars som tobbz säger,kolla anslutningarna,+ och -. Henrik |
|
|
Har grejat lite nu, det verkar som det nästan nya batteriet är helt skrot! Lyckades kabla igång bilen, körde en sväng så den laddade, hade 13V på batteriet. Ställde bilen, väntade 2 timmar och skulle starta, inte ett liv, tvärdöd. Då fanns det 10v på batteriet. Kollade batteriet med en syratestare, en cell helt död, de andra 5 ganska dåliga. Skall bli spännade att se hur billigt ett nytt batteri är på BMW:) BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
ett bra batteri bör hålla kring 13 volt. Laddningen brukar ligga på 14.4 volt. Laddar bilen mindre än 14.4 volt kommer batteriet sakta men säkert att bli tomt. Behöver inte köpa BMWs sunkiga batterier , bättre med ett Optima för runt 2500:- Skr , de är mycket bättre än originalbatterierna. Jag har ett 70 Amperetimmars i min 735 och tror en 750 behöver iaf. 80 Amperetimmars då den har mera EL-utrustning. |
|
| Är det inte ett års garanti på batteriet???? Jag har en kompis som har fått två nya batterier på garantin. | |
|
Min bil äter också batterier, håller typ 1-1½ år sedan bara dör det plötsligt. Jag har fått två års garanti när jag köpt mina batterier... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jo, det är ett års garanti, men tyvärr har jag inte kvittot eftersom det nya batteriet medföljde bilen, dock omonterat. Hur som helst är ett nytt BMW orginalbatteri införskaffat till det facila priset av 1200 kr inklusive BMW CS-rabatt, och jag har precis satt i det, det verkar som att det fungerar. Skönt! Vad har vi då lärt oss av detta: 1. Alla reservdelar behöver inte vara bra bara för att det är BMW orginal. 2. Inget är så hjälplöst som en strömlös BMW 750i. Känns hur som helst underbart att bilen fungerar igen, det finns ju all anledning att vara lite orolig när V12:an inte vill:) BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
J.L// Ang. punkt 2. Det är inte du som är den thailändska ministern? ;-) /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
en bil som äter batterier laddar batterierna med för mycket spänning , det förstört batteriet till slut. Optima klarar dock jävligt mycket misshandel innan de ger upp . Det går egentligen inte att förstöra ett batteri genom att ladda för lite . |
|
| Hej Hej! 85ah är för klent till 750:in, min /35:am knäckte ett nytt sådant på 4 månader, har nu ett 100 ah som gått i 3 år utan problem. /K | |
|
Min bil har 85 ah från fabrik, detta tillsammans med extra batteri 25 ah i bagaget, så det borde väl inte vara för klent? Jag vet att vissa 750i hade 115 ah batteri från fabrik, men då har de inte det lilla extrabatteriet. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
Ja va vet ja i fyllan o villan men vet nån EGENTLIGEN vad nån EGENTLIGEN pratar om i för hållande till hur ett batteri med tillhörande generator + start motor fungerar i skön symbios??En gammal tumregel från en lärare på eltele är batteriet en variabel resistans i förhållande till sin egen spänning !! så en cell 0 14,4v delat me 12 = ca: 1,2 volt /cell vid full laddat batteri köp en trevlig strömtång och mät hur mycke t.ex. er bil laddar vid tomgång (lägges runt ex,plus kabeln!) och du ser direkt om generatorn "ger" ström till batteriet (hypotetiskt anntagande då batteriet förbrukat en del energi då den drog runt start motorn) e siffran onormalt hög kan tänkas att nått ej står rätt till! de ultimata e att vid start momentet även ansluta en spänningsmätare paralellt med batteriet för att detektera spänningsfallet vid belastat batteri. Ger mig f-n på att mitt batteri har en sönder frusen cell (batterispänning=(14,4-1,2) således 13,2 vi obelastat batteri men går som ett skott änd yiiiihhhaaaaa 750 suuuuger batteri effekt *(motorn kanske e batteri driven ?!!) ha de gött!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.