|
|
|
|---|---|
theedge |
Har ett lite missljud i min ögonsten, de framkommer när jag axar och ibland när ja motorbromsar. Alla bussningar är ok bad dom kolla extra på sbp och dom hittade ingenting. så snälla hjälp mej har vid ett flertal gånger varit på verkstad och letat vad de kan vara utan framgång. först lät de som om de var stödlagret på kardanen, men de va de inte heller. så ni kan tänka er ljudet. De låter absolut inte som om de är bakaxel eller växellåda och de e la tur de................ |
|
Bakaxeln brukar dunka lite när man växlar, men det sa du att du inte trodde på... I annat fall är ju som sagt bussningarna bak en vanlig bov. Men annars, vete sjutton? Det hänger inte ihop med när du kör över gupp alltså utan enbart vid gas/motorbroms? "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
theedge |
jepp bara vid gas/motorbroms dunk,dunk,dunk,dunk. lite extra vid högersväng + att ljudet kan vara borta helt vissa perioder.....Vad kan de vara jag blir gaaaaaaaalen |
|
Har du inspekterat ljuddämparens upphängning?? Eller så har du en flaska motorolja i bagaget som rullar fram och tillbaka :) |
|
theedge |
jepp de är kollat de med :( |
theedge |
hjääääälp |
M-FREAK |
Hej är du helt säker på att det inte är bussningarna bak för jag har precis bytt mina hade precis samma fenomen! mvh |
|
Hej! Kontrollera att inge drivaxel bak är skadad - ovanligt - ger oljud vid hög belastning. Kom störningen direkt eller kom den undan för undan och ökade? Är Du säker på att silentblicken (bussningar) i bakvagnen är OK? MVH Jan Holmberg Janne |
|
theedge |
hmmm drivaxlarna ska man kanske titta lite närmre på, ja jag är 100% säker på att de inte är någon bakvangns bussning. tack för hjälpen så länge |
|
Har exakt samma fel som första inlägget dvs. oljud när jag gasar o motorbromsar, låter lite som ett tickande. högre ju mer jag gasar. samt att det kan vara borta periodvis. Verkar som om det försvinner ibland när jag kör lite fortare 100+ Ska lämna in den men har inte fått tid förrän 1 oktober så jag återkommer för den som orkar vänta. |
|
| på min så låter det också när jag axar fast bara 1 till 2an och det låter precis som att det är inne i bilen ett konstigt typ knäppande ljud. har ej komit på vad det kan vara, hoppas nån vet vad det är mwh Robban | |
|
Hade ett liknande problem på en helt annan bil för längesedan. Kolla så att inte hjulbultarna på något hjul sitter löst. Det var felet på min bil :P DAMiEN =============== Inquam Damno Tu |
|
|
Frågan är, är det ett "klickande" ljud eller ett "klonkande"?? Om det är ett klonkande så är det med säkerhet främre bakvagnsbussningarna.. Kostar 300:- för 2 nya.. Men trixet är att byta dem.. Ett rör i samma storlek som är lite ursvarvat på sidorna (kolla med nya bussningarna så att det passar). Och sedan en handpress.. Då är det mycket enkelt. Bussningarna kan se OK ut när man kollar och bänder lite. Men om dom inte e bytta sen förrut på en -92 så ligger felet där. 98% säkerhet.. :D |
|
| du kan även kolla hardyskivan och kolla fästena till bak axeln det har hänt att det har spruckit i chassit där vid fästerna och börjat låta | |
|
tick tick tick tick. låter det =) Det vill säga hela tiden jag gasar/motorbromsar. Ljudet liksom följer med "rotationen". Klart jag har kollat om det är hjulbultarna, det var det inte. Har märkt att när jag svänger SKARPT till vänster så försvinner det just under svängen. Har fått tillbaks bilen i dag men har inte testat den en, vet inte om han hittade nått fel. Ska prata med mekanikern imorgon. Inte alla som bor granne med en bilverkstad hehe. |
|
|
Jag skulle misstänka någon drivknut eftersom det är hastighetsberoende. Är damaskerna hela? Det kan se väldigt bra ut trots att det bara är ett litet hål i damasken, men ur det hålet kan mycket fett slinka ut och skit komma in dessutom. |
|
|
Vet nu vad det är för fel, en bult i bakaxeln är av! Samt att bakaxeln har glidigt lite, så man måste pressa fram den i rätt läge för att kunna komma åt att borra ur den jäkeln och gänga om. Fy vilket hästjobb, mekanikern som jag anlitade lyckades inte pressa fram den i rätt läge så nu står jag här. Nån måste ju kunna pressa fram den o borra ur :( . Trist historia men ville berätta så ni vet vad det kan vara. |
|
|
Kul att du hittade felet, men fan va drygt fel. Det är inte så ofta man hör talas om att sånt där händer! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.