|
|
|
|---|---|
|
Vilken turbo-alpina har mest hästar? ---Olofström Car Meet 2003(Augusti)maila för mer info--- | |
| Alpina B10 biturbo 360 hk. | |
|
Jepp. Fast fasiken vet om inte Alpina B7s på 330 hk är den råaste av dem alla. Den gör 0-100 på 4.8s!! |
|
| Jo, men den väger ju mindre också ju än vad en BiTurbo gör! | |
| B7S gör 0-100 km/h på 5,9 s. | |
|
Knappast på 5,9. Teknikens värld fick den på 4,7 och det e väl rätt välkänt? Känner en kille som åkt med en runda med en B7 orginal och den gick inte på 5,9.... |
|
| Teknikens värld testade inte en B7S utan en B7 Turbo E28 som Alpina skruvat upp effekten lite extra på. | |
| Ingen som har artikeln inscannad? | |
| Den bil som Teknikens Värld testade var som sagt trimmad, jag har själv den tidningen. Enligt AMS test, så gjorde B7S 0-100 på 5,8 s, ganska så nära Alpinas siffror på 5,9. | |
|
Det är väl den artikeln som finns här på sidan va? Under ovanliga BMW. |
|
|
Bilen som testades i Teknikens värld hade S-kammen. E-28 har egentligen inte den, bara E-12 och turbo coupe`. Jag har samma kam i min och jag lovar att det tar inte så lång tid som 5.9 sek till hundra. Orkar bara mormor hålla gärnet ut på ettan så klarar hon att köra den tiden! S-kammen går inte att beställa om du inte har ett bevis på att du har en B7 S. jimpa |
|
|
Lite spännande siffror från Alpina Gemeinschaft (har medlemsnr 208) B7S E12 (330 hk) 0-100 5.8 sek 0-200 20.0 sek B7 E28(300 hk) 0-100 5.9 sek 0-200 19.4 sek B10 Bi-Turbo (360 hk) 0-100 5.2 sek 0-200 19.2 sek Man kan inte annat än vara imponerad av "de gamla" !!! E28:an är ca 300 kg lättare än B10:an men samtidigt har den ett luftmotstånd som en "skithusdörr" ! Hur går det med bilen Jimpa ? Hälsningar Ando |
|
| Jasså, finns det ingen vassare alpina med turbo... | |
|
Snatto: Är du inte impad eller ? :) Tänk på att det är familjebilar från 70 och 80 talet! Plus att det inte är några större problem att fixa mer effekt enkelt om man råkar vara lycklig ägare till någon av ovanstående bilar. |
|
|
Tjena Ando! Jorå, det går skapligt hoppas jag, toppen e på översyn och slipning, ARP-bult har kanske kommit hem i brevlådan idag. Så e bara toppen hel ska den igång igen väldigt snart. Även biturbo-packningen ligger under sängen å väntar på montering!:) Vet dock inte om jag monterar den denna gång då TCS sa att det var väldigt noga med att blocket skulle vara alldeles nyplanat, vilket jag inte förstår. Tror knappast att dom river ur blocket varje gång dom byter topp-packning på B10na. Men men, ska undersöka blocket noga å sen får jag se hur jag gör. I annat fall blir det limmad original, har ju i allafall redig bult den här gången. Syns vi på Gävle eller? jimpa |
|
|
Och förresten Ando, hur fan gör du för att komma med i Alpina-klubben?! Har provat åtskilliga ggr, har fått alla papper, men begriper inte hur jag ska komma med. Får aldrig nån respons från dom. jimpa |
|
|
Länk Saxar bara ur artikeln... "...Alpina hävdade att accelerationen 0-100 var 6.2 sekunder, en siffra som kom till skam fullständigt när Teknikens Värld i ett legendariskt reportage mätte upp 0-100 på 4.8 sekunder! Det var häpnadsväckande då och är det väl knappast mindre än idag. Inte mindre imponerande är övriga testvärden, till exempel 0-200 på 17 sekunder eller 190-210 på femte växeln på 4.3 sekunder! Toppfarten uppgavs till 270 km/h..." Kan ju vara fel iofs, men är respektingivande. Alpina är ju "kända" för att ta till i underkant med sina acc-tider. |
|
|
Det reportaget är min bibel. jimpa |
|
dunstan |
Det finns två varianter av B7. B7 Turbo och B7S Turbo. Den senare: "In May 1982 the limited edition Alpina B7S Turbo Saloon went out of production. In the same month Alpina introduced the second limited edition series, the B7S Turbo Coupe. But this time the production was limited to just 30 cars instead of 60. The Coupe had the same 330 bhp 3,5 litre turbocharged engine and the same gearbox as the saloon, a five-speed unit, specially developed by ZF to handle to the giant torque, 500 Nm, excatly the same as in the new BMW M5. That makes this car very fast, 0-100 km/h in 5,4 seconds and a top speed of over 260 km/h. Of course all other sub-systems of the car is changed to handle the power, such as improved suspension, wheels and brakes." |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.