AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
440

Kvalitén usel eller?

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vad gör att spindellederna blir dåliga på två år?
När jag besikta bilen för två år sen fick jag nerslag på spindellederna.
När jag besikta idag fick jag nedslag på, gissa vad. Jo spindellederna! Är detta priset för att känslan i styrningen är underbar i våra bilar eller är dom dåliga, någon som har något bra svar?

Mvh
Anders S.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Konstigt. Mina föräldrars e36-94 har gått 21000mil. har alltid gått igenom bes ua. Det ända som är bytt på den (förutom stift, oljefilter och dyligt) är bromsarna bak. Styrlederna har alltså hållt i 21000mil på den.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Verkar ju lite skumt. Hjulinställning har varit helrätt under dessa två år, så mycket vet jag.
Vad hade dina päron för motor. Kan tänka mig att en tyngre motor sliter lite mer på dom. Hmm.. inte på två år jämfört med 21´ mil iof.
Grubblar.....

Mvh
Anders S.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Du kör väl som en biltjuv Anders. :-)
Det finns yttre och inre spindelleder, är du säker på att det var samma spindelled som du fick underkänt på?

Mr C
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nja, jag gasar väl av mig ibland som dom flesta av oss :)

Det var samma som förra gången dom som sitter i förlängningen under stötdämparen (nämast hjulcentrum), yttre tror jag dom kallas.

Mvh
Anders S.
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Enligt taxierfarenhet (långmilare) så är
BMWs framvagnar klenare än t.ex MBs och Volvo.
MEN 2 år låter extremt.

/göran
da
31
danne n
316,-93
Det är väl bilprovningens metod att testa spindelleder som är lite för bra.
Har en bekant som fick ombesiktning för glapp i en spindelled trots att leden var bytt veckan innan besiktningen.

Har även själv råkat ut för ombesiktning pga dålig spindelled. Han som bytte spindelleden på min bil frågade efteråt om det verkligen var rätt sida han bytt på, för den spindelleden fanns det minsann inget galpp i.

/Daniel
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Anders S: Dom har en 316... Lättare kan det inte bli...
Dåligt drag, men den går väldigt billigt och bra. Märks knappt att den rullat nå i huvudtaget - trotts sina 21000 mil. Detta till följd av lungn körning och bra skötsel.
Visa användare
472
w9816
D7 -??
På min 318 E36 har jag bytt samma led två år i följd (bilprovningen!), äkta piratdel av märke Lemförder. den nedre yttre leden alltså, som är inpressad i länkarmen. Detta på vänster sida, på höger sida har det inte varit några problem på över 9000 mil.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Verkar som jag inte är ensam alltså. Mycket riktigt var det lite mer glapp på vänster sa han, men ändå fick jag anmärkning på båda. Sist jag bytte var det spindelleder från Motornord. Tror att dom har ganska schyssta grejer så det borde inte bero på deras kvalite.
Skit samma, jag byter eftersom jag ändå ska ha loss dämparna fram och så. Lika bra att passa på menar jag.

Tack för alla svaren Bmw-vänner !

Mvh
Anders S.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.