AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
305

Kan man lita på inspektioner?

mo
93
monostar
Bmw 320 -95
Nu när många återställer servicemätaren utan att göra själva inspektionen...Går det att kontrollera det på något sätt? Verkar ju som varenda människa har en återställare i garaget..Känns ju inte så kul att tro att bilen är fullservad och så är det nån som bara kört i den där och "nollat" bilen och sen tutat vidare..
ta
90
tach
E36 325i
kan man lita på att alla verkstäder gjort det dom skall?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Därför finns ju serviceboken så man kan se när service/inspektioner är gjorda och av vem. Sedan kan man ju kontakta den aktuella verkstaden för att kolla att boken stämmer med verkligheten.

Givetvis så kan ju den verkstaden ha fuskat med jobbet men om det rör sig om auktoriserade verkstäder så får man väl ändå lita på att jobbet är utfört om dom stämplat och signerat i boken.

BMWCS #5157
Länk
Är serviceboken stämplad av en auktoriserad verkstad så litar jag på den.

En äldre bil kan vara servad och nollställd av ägaren, och då får man göra en bedömning av personen och bilen i fråga. Kanske finns en pärm med kvitton för delar och olja, och då är det OK för mig. Det ger sig ganska lätt vem man har att göra med.

Jag kollade upp en -00 åt en kompis. Efter 8100 mil saknades servicestämplar mellan 4000-7000 mil. Det visade sig att bilen efter uttaget i Sverige snurrat runt i Jugoslavien 1,5 år utan oljebyte och service, säkerligen hårt körd. Saknade servicestämplar på nyare bilar signalerar i regel trubbel.
Men detta är ovanligt.

BMW Club Schweden 5376 - Fahrfreude mit BMW!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.