AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
368

Tändstift alternativ?

svardska
Tänkte byta stift på min 750 och funderar på om man skulle satsa på nåt lite mer avancerat som platina 4 eller liknande.
Är det nån här som har några synpunkter eller erfarenheter?
svardska
kör alla med orginal? eller...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Sist jag bytte funderade jag på att byta till platinastift eller liknande, mest för att förlänge intervallet till nästa byte. Jag tänkte lite på det och kom fram till att jag hursomhelst inte litar på att ett platinastift håller så länge som tillverkarna påstår. Detta skulle medföra att jag ändå skulle känna mig tvungen att ta ur och kolla stiften efter ett tag, och gör man detta kan man lika gärna byta dom. Alltså blev det original igen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

svardska
Helt sant som du säger! när kontrollbehoven sätter in så måste man ju kolla!
Men min tanke var att kanske tex platina 4 skulle öka förbränningen och vara effektivare för motorn, men vem vet en gnista räcker ju för att tända.
Kanske blir det standard även för mig, det är ju en vesäntlig prisskillnad i alla fall.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Håller med Jeppe i hans resonemang,kontrollbehovet finns alltid där nått mellanting som tvåelektrodstift kanske?? om det nu inte är standard på dessa dubbelt upp cylindriga bestar:))
Toy Camry V6 var väl en av de första med 10.000 mil intervall,pga "motorlyft" för att byta stift.

///MVH Hasso
Länk

Paap Reeder
Hej
Enligt min uppfattning skall speciellt M 70 alltid ha de av BMW rek stiften.
Har uppsnappat detta från flera håll.

I min M 30 trivs inte platinastift. I mitten på 90-talet förde jag en animerad diskussion med Bosch om detta då det byggdes upp hårfina toppar på mittelektroden vilket gjorde att tändspänningen blev helt fel. Fick sedan 6 st nya av Bosch men tror inte jag nånsinn satte dit dem.

Jag kör original.
MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.