|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Franke |
Tjena! Jag har en turbokonverterad 318-87 och jag undrar om någon har någon erfarenhet om hur mycket man kan ladda en m10 motor som inte har O-ringat block. Mvh Danne |
|
Hej Franke! Ca.1.0bar har jag laddat ibland.Normalt så kör jag med 0.8bar och det verkar funka skitbra,har kört ca.500 mil sen konverteringen.Extrem motor!!!!!Jag skall lämna ett block till Liba Motor,han tar 500kr för att O-ringa,man vill ju ladda lite mer!!!!!! |
|
|
Hur mycket man kan ladda beror på flera faktorer, inte bara om du har o-ringat block. Vet att det har laddats 2.4 bar utan att ha o-ringat. |
|
Franke |
BMWiggen: Eftersom vi har rätt så lika bilar blir jag nyfiken på vad du gjort åt din bil. Har du lust att berätta ? Mvh Danne |
|
Fredrik: inte råkar du ha ett par feta nålventiler i bakfickan??=) skulle behöva ett par.. Vad händer i garargen i Umeå annars då? i Piteå går det tungt, men siktar på att vara körklar i mitten av juli iaf!!?? |
|
|
Nej jag har tyvärr inga nålventiler över, och jag vet nog ingen som kan tänkas ha heller. Blir nog till att köpa i det sura äpplet och handla nya. Ja det händer väll inte allt för myket här i garagen just nu heller...själv har jag just fått ett litet ryck och håller på med bakvagnen, Kronberg ska byta block då det gammla har satt sig. Den svarta touringen med 325 motor i mitt garage är just såld. Jonas är den enda jag vet är körbar av turbo 02-orna just nu. Madmagnus ser inte ut att vara mycket närmre start än förut...mycket kvar på den. |
|
|
Va nya, vad är det=) hehe nej du, jag snålar vidare och testar att svarva upp dem jag har först=) vilkat säkert går åt h-vete, men värt ett försök!! Jag hinner tyvärr inte göra nåt åt min bakvagn, men kardantunneln är höjd och det som fattas är tryckbox och avgassystem, samt att svetsa om grenröret lite och dra bränslesystem, men jag ska dra ett superryck då jag kommer hem för sommaren! Det är mkt jobb på kort tid, men jag har gett mig fan på att jag ska ha igång skiten i sommar!!=) Maila gärna över några bilder om du har några nya?? eller lägg ut dem där dem gamla finns, alltid skoj att få se lite byggbilder!! |
|
|
Snåla på ;) Är ju alltid fränast att bygga snabbt utan budget. Är aldrig svårt om man kan köpa vad som helst ;) Ska se om jag kan låna kameran och ta lite bilder...;) |
|
|
Franke: Jag har inte gjort nåt med motorn förutom förstorat oljetråg(5liter).SAAB spridare och IC,turbo med grenrör från 9000T med en adapter platta till toppen,hemma svarvad dumpventil(modell jätte stor)backad tändning och kallare stift.Bänkade 167.2Hk och 261Nm vid ca.0.6-0.7bar(lite fladrande)knasig Wgate.Men nu är det fixat,kör med 0.8-1.2bar(ställbart inifrån med en pysventil)Bilen är för övrigt en riktig rostburk,kanon objekt att öva på. |
|
Franke |
BMWiggen: Vad Kul!! Ganska likt mitt recept. Hembyggt grenrör, Scania IC, Kolvarna nedsvaravade 2.5mm, SAAB 9000t spridare, Öppen dump från Dalhems, Garett T03. Laddar 0.7 Bar för tillfället.Har en ställbar kran under huven. Ska montera en fyrpuckars sinterlamell från Dalhems när jag får tid.Min bil för övrigt ser väl ut som vilken halvskabbig 318 som helst men när man trycker på gasen så skäms man inte =) Mvh Danne |
|
Roligt att höra om flera budget turbosar på 318. Har ju också haft en! BMWiggen: Har du en ritning eller bild på din dump? |
|
|
spretten: Jag skall låna en dig.kamera,så kan du få det sen.Måtten skall jag ta i kväll,den är helt gjord på "måfå",men efter måååånga fjäder byten så funkar den kanon.Det är föresten ditt fel att jag satte igång med mitt bygge!!!!Och det tackar jag för,skitskoj när det börjar röra på sig! |
|
|
I dag har jag provat bränslet E85 med goda resultat! (85% etanol, 15% bensin) Har provat olika blandningsförhållander och kör nu cirka 50-50. Anledningen var att jag har problem med spikningar vid endast 0,6 bar ladtryck. Nu har alla spikningar försvunigt och laddtrycket är höjt till 0,8. Bilen går betydligt bättre och vi får se på strippen i morgon (Arken GBG) hur mycket tiderna kan putsas. Jag kör ju Megasquirt så att ändra mapen är inga problem! Annars får man montera störe spridare eller höja bränsletrycket |
|
|
spretten: Ja i morgon får du gasa lite! Jag körde ju 201m på 9,226 @ 129 km/h med iS'n förra året, ska du hänga på i år så får du nog vrida lite mera på den där magiska skruven :) //Ticco Länk |
|
Franke |
BMWiggen: Fick bilder av dej så jag får tacka så mycket. Vet inte om du skickade fel (det var ju spretten som ville ha) Men jag tackar ändå!! Skickar några bilder till dej på min bil =) Mvh Danne |
|
Hoppsan! Jag får väl skicka bilderna till spretten oxå.Jag skall ta bilder på den nya dumpen i kväll. |
|
|
Ticco: Ja, nu är det bara 6,5 hundradelar tills... Men å andrasidan förväntar jag mig att du får ut din gammla burk och kör skiten ur oss på arken snart. Men du kan väl vänta ett par dagar så man kan få vara snabbare en dig åtminstonde en gång! Fan att det regnar i GBG nu. |
|
|
Spretten: Du e ju med i Bilsports nya nummer :) //Ticco Länk |
|
JBR_ |
sku inte nån lägga ut sitt recept från m10 byggena nångång? Mvh/JBR |
|
Ticco: Jo, Jag har hört det men inte sätt det själv en :( JBR_: Sök så kan du hitta ett gammalt inlägg om mitt m10 turbo bygge. |
|
|
spretten: Kolla på länken nedan. Länk //Ticco Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.