|
|
|
|---|---|
|
Har vissa startproblem med min 325TDS -96. Inte alltför jobbiga, men ändå. Glöder jag en gång och kör igång startmotorn så hostar den och knagglar igång. Kan nästan lägga av. Trodde det var krångel under den kalla vintern, men det är lika nu trots att det är sommarvärme. Glöder jag 2ggr innan jag kör igång startmotorn så går den igång hur fint som helst. Har detta något med glödstiften att göra? Någon sorts insprutning vid kall motor? Behöver den "2 sprut"? ..eller är det ngt annat som spökar? Tillägger att alla 6 glödstiften är bytta i höstas (Bosch) | |
| Tjena! Hade en 525tds -95 med nästan samma problem, hade in den på ett gäng verkstäder men utan resultat. Det visade sig till slut vara en packning i diselpumpen som läkte den kippade luft. När du glöder så går matarpumpen i tanken, om du glöder två gånger så kanske luften hinner ut, Men det behöver ju inte vara det. Annars så kan du åka in på en bmw verkstad och kolla felkoder! | |
|
Hej Grev! Problemet kan bero på att ett eller flera glödstift har slutat att fungera. Det kan också bero på som sundqvistandre säger + att Du har problem med backventilen i bränslepumpen som sitter i tanken Testa att ställa bilen i utförslut med fronten på bilen nedåt. Star den då direkt eller som tidigare - då ligger felet i för lågt bränslematartryck. MVH Jan Holmberg Janne |
|
|
Man brukar sätta en backventil på bräsnleslangen. Pratade med en som hade problem då bilen stod i upp eller ner lut...kommer inte ihåg. Iaf så vart det problemet väck. prova att motera en sån....är ju inte så dyrt. Blanka däck AB |
|
|
Testade med backventiler på min vagn oxå, men utan resultat. Bränslefilter? [AsT] |
|
|
Min pappa körde 525tds Touring tidigare. Helt plötsligt blev den väldigt svårtstartad varför man fick förvärma två gånger för att den skulle starta lätt. Tilläggas bör att bilen vid tillfället hade rullat ca 32.000 mil. Felet berodde på att tre av sex glödstift var slut. Då dessa bytts startade den som en klocka efter en normal förvärmning. Han hade även problem med en läckande dieselpump men det påverkade inte någonting vid start. Åk in till någon verkstad som arbetar speciellt med dieselmotorer och be dem mäta dina glödstift. Kanske kan ge en fingervisning om vad felet beror på. |
|
|
Hmm.. Många vettiga svar. Tack! Har iofs märkt att den är något mer svårstartad när tanken börjar närma sig reserven. Kanske är det pumpen i tanken som inte är riktigt kry? Om den skulle dra tjuvluft i pumpen, skulle det inte synas olja runt pumpen då? Det är torrt och fint runt pumpen. Stiften, är det något jag skulle kunna mäta upp själv? (dock kass på el) Tycker stiften borde vara ok, eftersom de är utbytta under senhösten. När minusgraderna kom i höstas var den nästan omöjlig att få igång, efter att glödstiften byttes har den funkat i vinter iallfall. Dock lite vresig som sagts i första inlägget. Miltalet är lite drygt 28000. |
|
| Var kanske lite otydlig ovan. Ang tjuvluft i pumpen menade jag dieselpumpen vid motorn. | |
|
Om du känner någon med tds låna en tångamperemätare och mät strömmen till glödstiften jämför sedan med din egen drar din mindre så är något stift slut Lycka till |
|
|
Tjena Jag tror inte att det är fel på glödisarna. Kolla pumpen och spridarna. Min pump läckte in luft men inge diesel ut. I alla fall inte till att börja med. Jag lämnade in spridarna på Branzells i V-ås och pumpen på El & Diesel i sala. En spridare stod öppen och läckte. och pumpen läckte som ett såll. När detta var åtgärdat startar den på en gång. ///DIEZEL POWER |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.