|
|
|
|---|---|
|
Jag har precis köpt en Bmw M3-98. Fullservad med 7400 mil. Tyvärr så låter den som en tds "diesel". Den rasslar på tomgång. Vid gaspådrag försvinner det. När motorn är helt kall låter den helt OK. Är det inte då som vanos låter som mest. Bilen går för övrigt som det ska. Prestanda är som det ska vara i en m3 3.2. Den drar lika mycket bensin som det står i boken och är fräsch för övrigt. Nybytt olja (bmw klass). Min fråga är vad det kan vara för fel. Vad är det som är mest troligt. Vad ska man börja med vid eventuell försök att fixa problemet. (kammkjedjesträckare, vanosventil, ev. justering eller ???) Allen | |
sebbe |
Gomorron Allen!!! Får väl först gratulera dig ang. köpet av m3an.....Du kommer inte att ångra dig,jag lovar.....när jag bytte vanos så var det p.g.a av att två av fyra/sex bultar brast...men va jag kommer ihåg,så lät/rasslade bilen mer me den gamla vanosen(rolls-royce).Den nya /Sach:s) e betydligt tystare.....Hela vanos-pkt går på c:a 20000-25000 kr....Mellan tummen o pekfingret.....Men en gott råd.....bilen får ej passera 10000 mil,för då får du stå för hela kalaset.....Jag har Länsförsäkringar och det gick på maskingarantin....Självrisken gick på 10000 kr/sv-såld=5000/jä**** konstigt/ Så jag säger bara BYT,BYT,BYT...Du lär få göra det förr eller senare.det e bara en tidsfråga....Den gamla vanosen kan hålla från 1500 mil till 10,12000 mil...Gör de direkt så har du de gjort...inte roligt att ha en tickande bomb i motorrummet... Hoppas jag varit till lite hjälp!!!! Berätta lite om din bil,alltid kul att veta,,,Färg,utr m.m MVH:Sebbe!!!!! ska du lägga in den i galleriet??? |
|
Jag har lite funderingar angående "vanos problemen". Är ingen expert på området men tycker att detta borde redas ut i.o.m att det är ett vanligare problem. Det som jag förstått är att magnetventilerna? som känner av oljetrycket i vanosväxeln/arna ? (använder lite egna benämningar!? hoppas det är ok) kan plötsligt börja ge fel värde och till följd av det så funkar justeringen inte som tänkt, sämre prestanda, avgasvärden osv. Konstuktionen använder ett mycket högt oljetryck vilket gör det extremt viktigt att det är tätt, i fallen med brustna skruvar så töms motor på olja på ett kick, så varför inte byta skruvarna i god tid? Kan varken var dyrt eller avancerat. Samma med magnet ventilerna - sitter synligt borde inte var för dyrt. BMW är glada för att dömma ut hela enheten (RR) och då kostar det ..... som någon tidigare skrev. Jag hade själv fenoment med att vanosen (enkel 3.0) murrade lite på tomgång, höjde man varvet till 1000rpm så försvann det helt. Rigo Bil i Halmstad konsulterades och enl. dom var det ingen som påverkade bilen allvarligt, det var bar att åka på men dom informerade om att det fanns ett färdigt kit från Bmw med några små brickor som gjorde motorn tyst igen, så det fick det ju bli, kalaset kostade 3000:- inkl lånebil! helt ok. Motorn är nu 5000 mil senare lika tyst. Sen kan man ju även "chippa" vanosen, finns tydligen något att hämta i det här, riktigt vad man vinner och eller förlorar har jag inte klart för mig? kanske nån här vet? Kan man skaffa sig lugn i kroppen genom att i god tid byta ut delarna som är undermåliga till ett humant pris så är det ju önskvärt! Frågan blir ju än viktigare nu när snart alla E36 har passerat garanti tiden. /// John |
|
|
Men funkar det verkligen att byta skruvar på 3,2L motorn? Fick på senaste servicen veta att min vanos börjat låta vid vissa varvtal och dom sa att det ända man kunde göra var att byta hela vanosen pkt. 20-25.000:- skulle det kosta. |
|
| Man skall nog byta magnetventilerna som sitter innaför locket som skruvarna håller fast också. | |
| på en m3-98 är det väl sachs vanosen, dom bytte väl till den 09/97? | |
sebbe |
Hallo! Nix,de stämmer inte ett dugg...Nåja,till viss del!!!Jag har själv en 98,men jag hade RR.....Bmw Tyskland återkallade alla M3-bilar som fanns i tyskland senare hälften av 01,o början av 02,och bytte vanosen på "goodwill"Alltså helt gratis!!!!Gäller alla 3,2...Tror att det e bara de sista tillverkade m3-bilarna som har Sach:s...Bilar som e tillverkade mellan 03/04-99 o fram till aug-sep.....Har fått veta att en m3a med RR,går sämre,tappar effekt"hk" ,gentemot en som har Sach:s...Det e bara att inse att det e ett allvarligt konstruktionsfel...Jaf fattar F*n inte hur man kan sätta Rolls-Royce delar i en m-bil????????De kan hålla sig till (stekt bacon&ägg,2,5 tons traktorer , ett 20-tal olika träinred,m.m..Det e precis samma sak som att sätta saab,volvo,polski fiat reservdelar i en M3:a de e ju som att välja mellan "pest o kolera"""alla mni som funderar på att köpa en 3,2::::::::e inte vanosen bytt,inte skruvarna,utan HELA PAKETET på en bil som ni e spekulanter,så kräv att säljaren (firma/privat person) går ner 20000 kr::::::: MVH:SEBBE |
|
Ska man byta sitt vanos även ifall man inte har fått några problem än? Har en M coupe. Tack för svar. |
|
sebbe |
Hej Mat...... Jag hade bytt A.S.A.P I förebyggande syfte.....Har man riktig otur så brister bultarna när du kör på motorvägen......Resten kan du själv räkna ut...Skuren motor=köpa ny/beg |
| MatroxMGA: Om man får tro Sebbe så bör du byta den för problemen lär dyka upp förr eller senare....Om ja vore dig skulle ja konsultera en erfaren mek o be denne kolla skick/funktion på din VANOS o byta de delar som ser suspekta ut...En annan variant e kanske o teckna en maskinskadeförsäkring o be f-bolaget kontrollera din bil innan så de ser att då du tecknade försäkring så var motorn problemfri....Detta går ju bara om din bil inte rullat över 10000mil....Har själv pratat med flera mekaniker som skruvar på BMW o hört mig för angående VANOS problem på M-modellerna o de påstår att de har haft en del problem med RR-Vanos..... | |
djhenk |
Hrm, jag var och kollade på en -96B igår som hade RR Vanos. Då kanske man skulle ta sig en god funderare kring detta fenomen. Bilen hade bara rullat 5.500 mil, så motorn var i princip helt ny. Här får man hålla lika hårt i plånboken som i ivern! /Henke |
|
Att det är RR Vanos i bilarna är väl inte så konstigt, RR har/hade ju ett intimt samarbet med Bmw. Men vad är det som går sönder? så att man måste byta hela paketet? Vad ger missljudet? Fel oljetryck pga magnetventilerna? Lager som är kass? Att motorn rasslar precis när man startat är ju normalt. Pga oljetrycket byggs upp. Ljudet som uppstår med varvet tycker jag är mycket likt detta. dvs oljetrycket är inte det rätta? För högt för lågt? Då borde det ju var lämpligt att mäta upp Magnetkontakterna och ev. byta och givetvis samtidigt byta packningar och skruvarna. Att BMW har bytt på många på goodwillen är ju jätte bra för dom som fått det fixat, då spelar det ju liksom ingen roll vad det kostar. Men om man själv pyntar så bytar man ju inte gärna delar som man inte egentligen behöver. Visst man har fortfarande samma problem åtskilliga mil senarare men är det prismässigt rätt så kan man ju byta delarna flera gånger. /// John |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.