|
|
|
|---|---|
Nicke_01 |
vet någon om det går att besikta en m30 motor med turbo på???? |
|
Visst går det, det är bara att beställa tid och köra dit ;-) Vad som är värre är att få den godkänd... Provar du forumets sökfunktion så hittar du mängder med inlägg i ämnet. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
om bilen är nyare än -75 är det i princis omöjligt... om den inte är lastbilsreggad! |
|
|
Vad gör det för skillnad om den är registrerad som lastbil? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
//Jesperado Om man har bmw orginal M30 turbo (745) då??? /Daniel |
|
|
Ligger den i rätt bil (745) så ska det inte vara några problem... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
"om bilen är nyare än -75 är det i princis omöjligt" Vad spelar årmodellen för roll ? om jag köper en survolvo som är en... säg -74 kan jag då stoppa ner en opel lotus omega motor i den och trimma den a 800 hästar utan att dom undrar ? verkar ju klurigt , och som jag försökt hitta men inte hittat , för jag håller på bygga turbo på min... vissa säger att man kan ta bort turbon och bara köra in utan att dom kan säga nåt , fast alla rör och grejor är där ?! går bilen ens då ?! sen vissa säger att om man far och bromsar bilen och ger bromsgubben en extraslant så bromsar han bilen så den ger dom här extra värderna a 15kw/100kg så då går den genom besiktningen... så alltså kan jag bromsa min till drygt 290 hästar utan att få problem ? eller vadå ? och det borde ju gå om man ställer ner laddtryck och så vidare... eller är jag helt ute och cyklar ! /Mvh Göran |
|
|
800 hästar är nog lite mycket i en "survolvo", men annars är det i princip rätt. Besikta en bil utan turbon ska vara möjligt förutsatt att inte övriga modifieringar är för stora ur effekt och miljösynpunkt. Gränsen med 15kw/100kg gäller endast ombyggda fordon. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hej Problemet med bilar nyare än 1975 är inte effekt, utan avgasreglerna - dessa bilar får bara ha motor i originalskick - en motor som turbokonverterats är givetvis inte i originalskick och kan inte godkännas oavsett vilket effekt den har. Lätt lastbil har inte krav på avgascertifierad motor förrän 1992 eller så, men för en personbil som reggats om till lätt lastbil följer avgaskraven för personbilen med - enligt ASB i alla fall. /Gustaf |
|
|
har läst det i bilsport, undantag kan finnas... ---Olofström Car Meet 2003(Augusti)maila för mer info--- |
|
|
Jeppe: hur är det här med ombyggda fordon ? jag kan aldrig besikta min bil som ombyggt fordon för BMW inte skriver ut nå intyg på turbokonvertering av min bil va ? /Mvh Göran |
|
|
Hej Reggning som ombyggt fordon har egentligen inget med turbokonvertering att göra - det är samma avgaskrav även om man reggar som ombyggt fordon. Så visst kan du regga som ombyggt fordon (det bryr sig BMW inte om) men det gör det inte lättare att få igenom en turbokonverterad motor. /Gustaf |
|
|
//Jesperado Jag tänkte på 745 motor i en E28. Det är ju en bmw orginalmotor /Daniel |
|
|
Blir inte effektökningen för stor till att börja med? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tror att jag klarar de, med jävligt liten marginal iofs... om man får öka med 20%... /Daniel |
|
|
Ok. Är det då så att originalmotorn i bilen saknar katalysator medan den du avser byta till är originalutrustad med katalysator så finns det en möjlighet. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ja och nej... Min bil har ingen katt är en -86:a. Motorn jag har kommer från en -84:a tror jag eller om det var en -86:a men hur som helst har den ingen katt den heller, men skiljer sej avgas värdena så mycket på dom gammla bilarna ??? /Daniel |
|
|
Avgasvärdena är i sammanhanget totalt ointressanta. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hej Bytet är ju möjligt även om "nya" motorn (745-motor i E28) saknar kat, men då måste man skaffa intyg på att 745-motorn är i avgascertifierat utförande. "Nya" motorn bör dock vara av samma årsmodell som karossen eller nyare. Det kräver i sin tur att 745-motorn kommer från en svensksåld bil. Intyget kan ASB fixa (särskild kontroll, 1940:-) eller så kan BMW skriva ut det (om de vill). Observera att BMW endast ska intyga att motorn är i avgascertifierat utförande, inte att motorn är godkänd i E28-karossen map effekt/vrid. /Gustaf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.