|
|
|
|---|---|
|
Jeg har planer om å importere en E46 320 Ci (2,2 l) 2000-2001 mod. fra Tyskland, BMW-forhandler. Først hadde jeg tenkt til å kjøpe en '99 323 Ci, men fant ut at jeg kunne få en nyere bil med omtrent samme effekt til nesten samme pris (overkant av 300k inkl. avgifter i anti-bil-Norge) dersom jeg velger 320 Ci med den nye M54-motoren. Har lest at den sistnevnte har bedre dreimoment på lave turtall, og at den derfor er "smidigere" enn 323 Ci. Stemmer dette? Andre forskjeller sånn kjøremessig? | |
|
Nej, detta stämmer nog inte. 323an lär ha mera vrid på lägre varvtal. T.ex. vid 1500rpm, 323: 200 nm, 320: 180 nm. Vid 2000rpm har 323an redan mer vrid än 320 som max (220 mot 210). Däremot har 2.2l 320an mera vrid på höga varvtal, dvs mer spets = roligare karaktär. 323an tappar lite ork när man går över 6000 rpm. En annan sak att komma ihåg är att 323an har lite mer hästar än angivet (många har mätt 180-185hk) medan 320 på riktigt ligger kring 170hk. Prestandamässigt är 323an snabbare, men känns lite tråkigare än 320an tycker jag. 320an kan också kännas piggare pga snabbare gasrespons. |
|
|
Perret: Takk for svaret. Nå satte du meg i tenkeboksen. Det er et interessant dilemma.. Det viktigste for meg er nok *følelsen* av en kvikk og snabb bil, ikke nødvendigvis fartsressursene. Er det noe forskjell på lyden? (Det viktiste). Evt. dersom jeg skal montere filter/"sportsavgas".. Hvilken modell ville dere andre valgt av disse to, 320 Ci 2,2 eller 323 Ci? |
|
|
Skulle vilja påstå att 320an låter mer än 323an... Båda två är rätt tysta i vilket fall som helst. Ett tips, försök komma åt att provköra båda bilarna så ser du själv. En annan grej som kan vara värd att påpeka är att 323an har tyngre styrning än 320an ('01 alltså, '02 modellen har snabbare och lite tyngre styrning än '01 men inte lika tung som en 323a). Det är en smaksak vilket man gillar bättre. Vilken du än väljer tror jag nog du kommer att vara nöjd... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.