|
|
|
|---|---|
| Jag har fortfarande problem med min luftmängdmätare på min 525i -90 (M20 motorn.) Det verkar som att bilen surar ner sig när den är varm och ljummen. Jag har kontrollmätt temperaturgivarna på termostathuset, dem är OK. Så jag har börjat titta på luftmängdmätaren. Vad påverkar den exakt? Bränsleförbrukningen? Jag märker för övrigt ingen ojämn tomgång, ingen svag acceleration etc... Den går som en klocka annars. | |
|
Hallå igen Per, exakt vad menar du när du skriver att den surar ner sig när den är varm och ljummen? Den går ju tydligen som en klocka annars! Mig veterligt så ger luftmängdsmätaren en signal till styrenheten som i sin tur justerar injektorernas öppningstid. Övrig indata till styrenheten kommer bl.a från tempgivare, varvtalsgivare etcetc mvh MW-Guru |
|
| Jo, den surar ner sig när den är varm/ljummen. Om jag kört bilen riktigt varm i en halvtimme eller så. Sedan stänger jag av den i 5-10 minuter ca, då får jag nöta & nöta på startmotorn innan den sparkar igång. Ibland kan den också tända till, men stannar igen. Det verkar som om den får för mycket bränsle. Jag vet inte vad detta beror på. Men det är väldigt störigt! | |
| Nu är jag inte helt hemma på alla givare osv på M20, men det finns ju en kallstartsinjektor (heter den va?) som ger mer bensin när motorn är kall alltså. Hänger sig den så surar bilen ner sig när den blir varm som du beskriver. | |
|
Ett annat fel skulle kunna tänkas vara att funktionen som håller upp bränsletrycket när du stängt av motorn falerar tack vare tryckfall någonstans i systemet. Har läst någonstans att ett dylikt fel kan uppträda vid varm motor på vissa motorer (ångbubblor i bränslesystemet). Då skulle du alltså få för lite bensin. Har du kollat så att den verkligen blir sur exvis på stiften? mvh MW-Guru |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.