|
|
|
|---|---|
BBrahme |
Hej alla Jag behöver er hjälp, skrev om detta i fjor redan hade då köpt nya 225-45-17`Good Year Eagel F1 där bakdäcken var helt utslitna efter 3-4 månader. I år är det värre köpte nya GY E F1 fast denna gång från Thailand då det skall vara en hårdare gummiblandning = vara längre. Men Icke. Satte på däcken andra veckan i April Idag är dom nästan slut bak (framdäcken är inne på sin andra säsong), jämnt slitna inget över eller undertryck. Vafd kan detta vara, visst jag kör inte alldeles sakta men för att slita ut däck såhär snabbat måste man nog bara köra med full gas alltid göra burn outs vilket jag aldrig gjort etc. Min fråga kan det vara något annat fel Hjälp tages emot tacksamt |
|
Har du gjort en hjulinställning? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Håller med Johan B Gör en hjulinställning | |
BBrahme |
Kan det behövas då däcken slits helt jämt |
|
Hur långt har du kört på dem? Vad har du för däckstryck? /Micke |
|
|
Hur bra gummi sitter det i thailändska däck då? Det finns väl en anledning till att thailändska F1 kostar hälften av vad europeiska gör... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
BBrahme |
Enligt gummihuset rek 3 kg Hade samma problem med de Europeiska däcken i fjor var helt blanka bak efter 3-4 månader ca 1200 - 1500 mil Därför köpte jag Thailändska som skall ha en hårdare gummiblandning = hålla längre. |
BBrahme |
Svar har kört ca 800 mil |
|
Du undrar jag om du inte ska behålla ASC-knappen aktiverad och va lite lättare på gasen :)) Skämt åsido, det verkar mycket märkligt att de slits så där fort... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Är det felaktig toe-in eller toe-out på (bak-)hjulen kommer de att slitas onormalt fort. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
BBrahme |
Ja men då skulle de väl slitas ojämt dvs mer på någon del. Mina är helt jämnslitna |
|
Är det till exempel alldeles fel toe-in i bakvagnen men rätt eller nästan rätt camber så kan de mycket väl slitas fort som attans men jämt. Dessutom kostar en hjulinställning så pass lite att det lönar sig direkt, i synnerhet i ett fall som detta. Annars blir det ju bara samma elände med nästa omgång däck också. |
|
|
Har personligen den erfarenheten att Good Year´s asiatiska däck har ännu sämre livslängd. Vad säger din däckleverantör !? Själv snålar jag aldrig på däck, håller mig till Continental, Bridgestone & Michelin, eftersom jag kör mkt & hårt, normal livslängd 1000 mil. Men som "balmgren" säger en hjulinställning kan spara pengar... Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme. |
|
|
Gör en hjulinställning är nog mitt enkla tips. By the way, ni som tror att de Good Year Eagle F1 som är tillverkade i Thailand är sämre än de europeiska har rätt - det skiljer hela 1,5 sekunder runt Gelleråsen ;-) Teknikens värld jämförde både europeiska och thailändska Eagle F1 i ett test härom året och kom fram till den lilla skillnaden. Sämre är de inte. //Lövet |
|
|
1,5 sekund.... Det blir 15 sekunder på 10 varv. Liten skillnad? :) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Säger det samma, 1,5 sek är väldigt lång tid runt gelleråsen! |
|
| Biffen: 1000mil!!!!????? Hur fan kör du? tycker du inte att det är dyrt med 5-6kr/milen bara i gummi? | |
|
Jag fick rådet att byta silentblocken i bakvagnen. (Stora bussningarna i bakvagnen) Dom påstod att om dom är slut så slits bakdäcken enormt snabbt. Kostar under 2000kr att byta för båda sidorna på verkstad inkl material. Polarbear |
|
BBrahme |
Ja tack alla nu har verkstaden sett på däck och bakvagn och det är inte något fel på bakvagnen utan man menar att dessa däck är gjorda för att köras under andra temperaturförhållanden vilket har gjort att de aldrig kommit upp i rätt temperatur och därför slitits ner direkt. Efter att pratat med gummihuset (återkommer till detta) måste jag revidera mitt tidigare utalande, däcken har suttit mindre än 4 veckor på bilen detta då de inköptes den 16 april i år och har med stor sannolikhet gått betydligt mindre än jag uppskattat och skrivit tidigarer. Gummihusets utalande var i princip att jag kan glömma att få igenom en reklamation, det kom åsikter såsom att jag skulle fifflat med däcken, det var andra däck m.m m.m. Dom kan inte neka mig enligt lag att reklamera men till vad nytta om man har den inställningen ÄR DET NÅGON ANNAN SOM HAR ERFARENHET AV Thai-Däck |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.