|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar hu man ska gå tillväga för att byta ut kylarvätskan/vattnet i hela kylsystemet (på min 318iS är det totalt 6½ liter). Jag har tappat ur det som fanns i kylaren, men lyckades bara få ut typ 2 liter, det droppade väldigt sakta och orkade inte vänta i all evighet. Har fått tips om att det ska finnas någon tapp på motorblocket också, men var någonstans? Hur går man sedan tillväga när man ska fylla på all vätska igen? Man kan ju bara hälla i någon liter i kylaren (får inte plats mer) och sen måste det dras runt i hela systemet och sen får man fylla på mer. Måste ju finnas ett bättre sätt, hur gör t.ex. de på BMW-verkstan? -------- Min 318iS finns på Länk | |
|
kan tillägga att jag sökt (ganska utförligt) på forumet och inte hittat någon info om detta, till dem som skulle hävda sånt. -------- Min 318iS finns på Länk |
|
|
hmm jag undrar oxå lite..jag har ju en dräneringsplugg längst ner på kylaren, men sen undrar jag lite om påfyllningen...jag har inget lock på kylaren, så skall man fylla på genom expansionskärlet då eller? BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
expansionskärlet var sitter det? -------- Min 318iS finns på Länk |
|
|
Jag funderar på att gå tillväga på följande sätt när jag ska byta kylarvatten: 1. Hissa upp bilen där bak, antingen med domkraften i höger bak enbart eller på bägge sidor, lägga något under bakhjulen (då jag inte har någon verkstadsluft). 2. Tappa ur kylvattnet med tappen i underkant av kylaren, om bilen du lutar framåt borde väl så mycket som möjligt av allt kylarvatten rinna ut? 3. När jag förhoppningsvis fått ut de 6½ liter som kylsystemet innehåller så sänker jag ner bilen igen (skruva åt avtappningen) och höjer upp den där fram för att hälla i rent vatten i kylaren och sedan med tändningen (och värmen i bilen) på så låter jag vattnet dra runt i systemet och rensa den skit som finns i det. 4. Tappa ur allt vatten som kan finnas kvar (det som nu ska rensat systemet) genom att låta bilen stå framåtlutad igen. 5. Höja upp bilen igen i framkant igen (tändingen och värmen på) för att nu fylla i kylarvatten (40% frostskydd och 60% vatten), jag fyller i så mycket jag fick ur den, förhoppningsvis alla 6½ liter då. sedan sänker ner den och kollar så att nivån är rätt. Systemet borde väl vara luftat då, när jag haft tändningen (och värmen) under tiden jag hällt i det nya kylarvattnet, eller? Kan jag hälla i rent vatten när jag rengör systemet i punk 3 ovan? Jag vet att vattenpumpen behöver glykol för att smörjas, men kan den pumpa lite med bara vatten för att rengöra systemet? Är det möjligt att gå tillväga på detta sätt, kommer vattenpumpen "pumpa" luft om bilen är höjd eller sänkt i framänden? Jag menar får den inte runt vattnet? Kommer detta fungera någon? -------- Min 318iS finns på Länk |
|
|
En fråga till jag kom på: går verkligen vattenpumpen när man bara har tändningen på (alltså motorn inte igång)? Varför ska man ha på värmen i bilen som jag läst tidigare, det är väl inte kylarvattnet som går genom elememtet? -------- Min 318iS finns på Länk |
|
|
För att lufta systemet måste motorn vara igång. Ja, det är kylvattnet som värmer upp värmeelementet, därför ska värmen vara på fullt så man får cirkulation. För att få cirkulation måste motorn vara genomvarm så termostaten öppnat. Det är mycket svårt att dränera hela systemet bara genom kylaren, oftast måste man lossa slangen på vattenpumpen. Jag kan tyvärr inte ge exaktare beskrivning än så eftersom jag aldrig gjort detta på en M42. Prova att lossa alla vattenslangar du ser. Glöm inte bort vart de ska sitta fast bara... Ja, du kan skölja systemet med rent vatten. Du kan tom köra på rent vatten, men pumpen nöts lite mer än med glykol och motorn rostar invändigt. Förutom frostskydd är glykolens viktigaste uppgift att förhindra rost. Oftast behöver man inte hålla på och hissa bilen. På M20 sitter en luftnippel på termostathuset som man luftar systemet med. Mycket smidigt. Oftast behöver man dock inte göra nåt speciellt, det sköter sej själv. Man fyller upp systemet så mycket som möjligt (via expansionskärlet), varmkör ordentligt (håll koll på tempmätaren) tills det kommer varmluft ur ventilationen, fyller på systemet (om nödvändigt), kör bilen och kontrollerar om det behöver fyllas på några gånger till första veckan. Lycka till! Kiip Spiiding! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.