|
|
|
|---|---|
Michael Nilsson |
Hjälp! Jag har dieselljud(knackande, ej rasslande ljud)från min m20 motor(323)trots en enligt mina ögon fin kamaxel.Finns det någon kunnig människa som kan svara på vad detta kan komma sig.Vippor och vippaxlar ser också bra ut plus att både motor(inga inbrända oljerester från oljeslarv)och bil verkar väldigt välskött... Grävlingar krafsar med framänden.Länge leve bakhjulsdrift! |
|
Kanske dax för en ventiljustering? \\ ZAK |
|
|
Om du har läckande spridare så får du ett knackande ljud.Du får för mycket bränsle och det blir en felaktig blandning.Det räcker att det är på en cylinder så får du ett knackliknande ljud.Har själv råkat ut för det.Min knackade spec. mycket när den var kall och dom första minuterna men den "bluddrade" också vid gaspådrag när den var varm. Johan |
|
|
Hur kollar man spridarna? kan man göra något åt dem själv? Är det svårt? Min knackar mycket när den är kall. Är det inte en lyftare som kärvar? Det borde det kunna vara. Eller? Bilen går även dåligt över 5000rpm. Vid 5500rpm så går den på tre. Ibland så kan den även bara lägga av, för att starta direkt igen... |
|
|
Om spridarna läcker brukar det ryka svart om bilen när den startas (kall) och/eller så luktar det bensin om den eftersom allt inte förbränns.Spridar rengöring som tillsats i bensinen brukar sällan hjälpa.Byt spridare (finns beg.till bra priser) eller så kan dom rengöras med ultraljud har jag hört.Byta spridare är annars inte spec. svårt.Har bytt på min 525-88 och det tog ett par timmar. Johan |
|
Michael Nilsson |
Jag vill påminna om att e21 har mek insprutning.Plus att ventilspelet är ok...Vet ej om det säger något men kompet är mellan 8,2-8,7 bar på alla cylindrar förutom första cylindern som ligger på ca:7 bar, kanske bränd/brända ventiler eller dålig kolv/kolvringar? Grävlingar krafsar med framänden.Länge leve bakhjulsdrift! |
|
Har för mig att kompet skall vara ca 9-10kg. Knackningarna kan väl även komma från vevlagren eller ramlagren. |
|
| Jag är övertygad om att knacket i min motor beror på en eller flera dåliga lyftare. Det slutar ju så tvärt. | |
| Kan också vara en kolvtapp | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.