AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.281

Byte av spindelled med rätt verktyg?

Micro har ett specialverktyg för att ta av spindelled och sätta dit en ny. Besiktningen upptäckte att det var glapp i vänster fram och måste nu byta detta. 1500.- tar en verkstad i Hbg för att göra det men jag undrar om man vågar ge sig på det själv? Behöver man bara byta spindelleden eller hela länkarmen också?
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Det går att byta ut enbart leden. Jag har gjort det själv på bägge sidorna på min e30 utan större problem. Lederna satte dock jävligt hårt i länkarmarna. Men med lite värme och ett rejält skruvstycke så gick dom ur. Att pressa i de nya går också bra med skruvstycket alternativt en liten slägga. Bara man är försiktig och använder distanser och slår på så att man inte skadar leden.

Pappa har bytt själv på sin e36 och det ser i princip exakt likadant ut.

Använd dock inget budget skruvstycke. Det gjorde jag till att börja med. Det gick sönder och ett nytt smitt införskaffades...
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Såg nu att du hade en e34. Tog förgivet at det var en 3-serie då detta är under 3-seriens forum... Men det ser nog i princip likadant ut på en e34, men jag vet inte.
Tack för tipset.
Jo det gäller min 316 -89:a som jag ska sälja.
Då är det att åka til en GDS verkstad och ta med rätt verktyg, inte micros spindelledsverktyg då`? Vad behövde du med värme till? Mjuka upp gummit eller?
"spindelledsverktyg"? det vet jag ej vad det är men men..

Om du söker på forumet så skriver de flesta.. nej nej.. måste pressas ur med press.. Några har värmt och slagit ut den med slägga osv..

Jag plockade bort hela bärarmen själv.. köpte en ny spindeled på Aros auto (samma som mekonomen har) gav den och bärarmen till en verkstad (+ ett bull paket) så fixa de det på några minuter,,

/Jimmy
Länk
Så jag behöver inte låta dem byta hela länkarmen också?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.