|
|
|
|---|---|
|
Ja, rubriken talar väl för sig själv. Ska lämna in bilen på måndag på oljeservice. Att dem ska byta olja + filter vet jag, men kollar de på andra saker också by default eller måste man be dem kolla andra saker typ hjulupphängningar o.s.v. ? | |
|
Oljeservice => Byte olja, oljefilter, nollställning av serviceintervallindikator. /Micke |
|
|
Kolla i serviceboken. Man byter olja och filter, mikrofilter och återställer servicindikatorn. Sen står det även att man kollar bromsbelägg och rengör (!?) bromschakt, kontrollerar tjocklek och fettar in fälgcentrum på lättmetallfälgar. Undrar jag hur många verkstäder som gör det sistnämda delarna.... |
|
| Hade hoppats att de skulle göra nån grundcheck på lite annat också. Undrar hur mycket dem ska ta för att kolla lite på hjulupphängningar o dylikt för att se om det är nåt som inte stämmer där... | |
|
Vad har du för problem? Klonk, taskig väghållning eller vad..? Det är klart du kan be dom titta på det men det tar dom betalt för, så klart... |
|
|
lite halvtaskig väghållning på vägar som inte är i bästa skick. Jag förväntar mig inte att det ska gå flytande på vägar med lite sprickor här o där men det känns som att det är nåt fel på nånting i framvagnen. Bytte länkarmar för några månader sedan så dem lär det inte va fel på iaf. Känns inte stabilt i långa snabba kurvor heller... Men det blir väl dyrare i längden att INTE be dem kolla på det så det är väl lika bra att be dem kolla på det... |
|
| Förresten, ingår såna delar (d.v.s. delar som har inverkan på nämnda beteende när det gäller väghållning) i Europlusgarantin ? | |
|
Nåt fel i framvagnen, känns som att det borde vara just länkarmnarna med tanke på dess kassa livslängd... Men du har ju precis bytt dom säger du, har du hissat upp och kollat dom själv? Be dem slå ett öga på framvagnen om du inte har möjlighet själv, bättre att åtgärda på en gång som sagt... |
|
|
Nej jag har inte kollat dem själv, är totalt inkompetent när det gäller teknik =) Japp, ber dem att ta en snabb koll o bara se om dem kan se nåt som inte står rätt till. Det KAN va så att jag inbillar mig saker eftersom det varit lite krångel med länkarmarna sen jag köpte den. Man sitter väl o noterar varje rörelse extra mycket också då. men men, får väl se på måndag då. |
|
|
Kanske kan vara dags för en hjulinställning!? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan: Stämmer min något luddiga beskrivning in på det problemet ? En sån åtgärd skulle väl inte va alltför avancerad i form av tid och pris ? | |
|
Om hjulinställningen är lite felaktig kan det ge "nervösa" och spårkänsliga egenskaper. Dessutom kan det göra att däcken slits mer och/eller snett. Kostar ca 1000kr för en fyrhjulsinställning med lasermätning. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| nervösa o spårkänsliga egenskaper känns som en bra beskrivning av det jag upplever, fast det känns som att det kan va nåt med stötdämparna också eftersom det oftast händer i samband med att man kör över små gupp i vägen eller upp över en liten kant när man ska in på nån parkering o.s.v. | |
|
Kan ha med däck, fälgar, slitna bussningar och slitna stötdämpare också... Hur långt har bilen gått? Om man har "icke BMW-originalfälgar" (piratfälgar) kan de ha fel inpressningsmått och då kan bilen bli spårkänslig och nervös...problemen blir värre med breda däck. Vilka fälgar och däck har du? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bilen har gått 6.500 mil. AEZ Icon 5 har jag 15" med 205 Däck. Kan va där problemet ligger... hur åtgärdar man sånt i så fall ? |
|
|
Kan mycket väl vara fälgarna! Vet du vilket inpressningsdjup de har? Om det är lägre än originalinpressningen på ET42 mm, blir bilen mer spårkänslig. Ofta brukar piratfälgar ligga på ET35mm vilket flyttar ut hjulen i hjulhusen - ökad hävstångseffekt = ökad spårkänslighet... ET brukar stå instansat/ingjutet på fälgen. Oftast någonstans vid hjulnavet och/eller på baksidan av fälgen. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| ET40 enligt oclbrorssons hemsida. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.