AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
917

Skillnad på stolar

AO
Kan ngn förklara skillnaden mellan sportstolar och komfortstolar i en e38. vad tycker ni är bäst? tackar
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Finns det vrkligen sportstolar i en e38?
Scheckheft
Hej, skillnaden är att el svankstöd + elstöd (justerbar) för axlarna är standard på komfortstolen. Sportstolen har el justering för låren.
Ja. sportstolar finns i E 38:an. Jag föredrar komfortstolen pga de många inställningsmöjligheterna. Särskilt uppskattar jag justeringen för axlarna.

Mvh
Scheckheft

Jag har, konstigt nog, sett en kombination av de båda stolarna i vissa bilar. Vet inte om jag bara misstar mig, men stolen hade i de fallen både justering för låren och för övre hälften av ryggstödet...

/Mvh
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Komfortstolarna är helt oslagbara vad det gäller inställningsmöjligheter och sittkomfort. Möjlighteten att vinkla övre delen av ryggstödet är helt superbt.

Sportstolar i en E38 torde nog vara en rätt ovanlig kombination, har nog bara sett 2 exemplar.
Scheckheft
Hej, jag uttryckte mig kanske lite oklart. Sportstolen (Kontur) har Komfortstolens inställningsmöjligheter + lårinställningen. Sportstolen är mer skålad. Vissa tycker då att komforstolen är bekvämare på längre sträckor. Men vilken stol som är bäst är naturligtvis svårt att säga. Beror på förarens kroppslängd, vikt mm. Vissa upplever sportstolen som bekvämare.
Från 9/98 kom den aktiv Komfortstolen med massage.
Läs mer här:
Länk
Utrustningskoder 456, 457

Mvh
Scheckheft

Japp, konturstolen har flest inställningsmöjligheter. Men det finns även vanliga sportstolar liknande dom som finns till 5-serien(E39).
Scheckheft
Hej, Janne2, antar att du med vanliga sportstolar menar följande:
Länk

Mvh
Scheckheft

gu
144
gustaf
120i M-Sport 2007-08
@ Scheckheft Det är de vanliga standard stolarna som de bilderna visar. Dessa stolar fanns med eller utan elinställning. Det fanns inga sportstolar till e38:an. De som fanns var standard, komfort och konturstolen.
Scheckheft
Hej, gustaf, jo jag vet att det är standardstolar men jag svarade på Janne2:s inlägg om sportstolar och undrade om det var dessa (standardstolar) han menade. Inte alltid så lätt att kommunicera på webben ;).

Mvh
Scheckheft

Scheckheft,

Nej, det där var standardstolar. På E38:or med sportpaket, finns nog bara på senare modeller tror jag, så var det standard med sportstolar som ser ut som de som erbjöds till E39. Jag ska se om jag kan hitta nån bild:)
Scheckheft
Hej, frågan om sportstolar/komfortstolar/konturstolar gav mig ingen ro så jag har "forskat" ytterliggare kring detta ämne.
Sportstolar fanns i E 38:an, årsm. 99/00. Sportstolarna ingick i sportpaketet (337) men fanns bara för modellen i, ej il. Skillnaden mellan Sportstol och Konturstol är att man inte kan justera axelstödet. Detta enligt BMW Tyskland.
Konturstolen kan man säga är en slags Sportstol med bättre (?)skålning än Komfortstolen.
Dessa stolar går inte att jämföra med stolarna som sitter i E32.an eller E34:an.
Vanligast förekommande är nog Standardstolen och Komfortstolen. Se min hemsida.

Mvh
Scheckheft

AO
Tack för dessa utförliga svar. Finns standardstolen med minne eller blir det då en komfortstol?

El. ledersitze mit fahrermemory = standardstol eller ngt annat?
Standardstol finns med minne också.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Spinner vidare på tråden.
Vet någon hur det befinner sig om man skulle vilja byta en komfort till en konturstol. Passar kontakten för det el. samt är minnes modulen den samma ? Dvs. går det att byta rakt av utan att tappa funktioner ?

Mvh. Patric

Min BMW 740:
Länk
Scheckheft
Hej, hittade äntligen en bild på en E 38:a med sportstol. Bilen är utrustad med sportpaket och av årsmodell 00.
Länk

Mvh
Scheckheft

Scheckheft
Hej
Lyfter en lite äldre tråd om stolar. På 7er.com finns nu en genomgång av tre typer av stolar. På tyska.
Länk
Sportstolen finns inte med här.

Mvh
Scheckheft
___
Länk
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
min har konturstolar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.