AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.295

Självdöende 325 :(

Visa användare
130
Eber
325i -87
Mjaha, här sitter man. I morse vart jag glad och tog mig en tur in till den lokale BMW-handlaren för att köpa en korg bränslefilter och tändstift...

Stoppar i tändstiften och kör en sväng, märker att motorn rusar till av sig självt men struntar i fenomenet. Sedan sticker jag ut på landsvägarna för att dra ut lite på växlarna, men... när jag kör in på en liten väg börjar bilen bluddra och sedan dö. Jag flyger i taket och blir skitarg (¤#%&!!), kör hem bilen som för övrigt funkar bra att köra med och låter den stå på tomgång. Den går normalt men gör oregelbundna "kippningar" efter andan och sedan dör den. Jaha, kul, tänker jag, det luktar körd vipparm grrrr...

Tar i alla fall tag i mig och lyckas krångla dit det nya bränslefiltret (som för övrigt sitter precis framför torpedväggen på min, stört omöjligt att komma åt). Bilen fortfarande självmordsbenägen på tomgång. Kan även få för sig att rusa till ibland, men förr eller senare dör den. Har även märkt att bilens belysning och hela tjofräset släcks när bilen "kippar".

Vafan har jag gjort? Symptomen började åkturen efter jag bytt tändstift (hoppas hoppas), eller så har jag kört av nån kul pryl i toppen under min inspirerade körning? Ni som haft liknande sympton kan väl skriva några rader

Iiick, var bara tvungen att skriva av mig lite... Men en fråga när jag ändå är i gasen: måste man byta ventilkåpspackningen när man lyfter ventilkåpan? Som jag fattat så är det inte en speciellt krånglig procedur, men isf krävs det väl att man har en packning redo?

Om jag måste renovera toppen kommer jag att spränga ölandsbron i protest mot orättvisor :)
De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
Tycker inte att du behöver byta ventilkåpspackning när du lyfter av den, om den ser hel och fin ut.
Har lyft av min ett par gånger, bla för att justera ventiler...
Har aldrig bytt den....
Visa användare
130
Eber
325i -87
Tack, ska ut och kika under ventilkåpan nu
Visa användare
130
Eber
325i -87
Nu har jag varit ute och bytt tillbaka till de gamla tändstiften, och gissa vad? Jo, bilen funkar igen, inget döende på tomgången längre...

Men varför funkar inte nya BMW originalstift som de ska? Jag kollade i instruktionsboken och det är rätt stift. Kan någon tidigare ägare ha mixtrat med tändningen? Kan det bli så när bilen är chippad? Min tomgång ligger varm som kall väldigt högt, runt 1000rpm. Finns det något enkelt sätt att kolla så tändning och sånt står rätt till?

Stiften som satt i var NGK-tillverkade, och de jag köpte nu var Bosch, kan fabrikatet ställa till det på något vis?
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Du har väl förstås kollat tändavståndet mellan elektroden å....gnistan? Vet ej vad det ska vara på 325 - 87. Kolla instruktionsboken. Gissningsvis 6 mm. Men jag vet inte!!

Visa användare
130
Eber
325i -87
För att bygga vidare på min bil och dess problem, jag börjar tröttna nu...

Bilen går väldigt ojämnt och hoppigt på tomgång, fast varvräknaren ligger stadigt, hur? varför? Låter precis som att bilen misständer, fast gasar man iväg så finns det hyfsat med ork.

När bilfan är kall så rycker den och svarar _väldigt_ dåligt på gasen, trycker man ner pedalen så är det en kraftigt märkbar fördröjning innan bilen varvar upp. Mycket irriterande och detta bidrar till att jag ofta håller på och få kärringstopp när jag ska iväg, eftersom det är svårt att parera med kopplingen när bilen inte svarar på gasen ordentligt.

Nu spinner vi vidare på problemet, om jag med varm som kall bil lägger mig på t ex tvåan 2500rpm, så märker man små ryckningar hela tiden, bilen ökar farten något, sen sänks farten lite... osv osv, i snabbt takt.

Bilen känns för övrigt rätt pigg när man varvar den, över 4000rpm så får man en ganska bra skjuts i ryggen, men ändå så kan jag väl säga att tiden 80-120 på trean på 5.7sek inte direkt överväldigar mig med tanke på att Nissejärnet kör 4.5 med likadan bil :)

För att försöka råda bot på min hoppiga tomgång så öppnade jag lockat på luftflödesmätaren och vred på lite mer bensin på det svarta kugghjulet ni vet, och då går tomgången något jämnare, men inte alls tillfredställande och bilen rycker likadant som förut. Vid det här laget har jag uttalat 101 svordomar och plockar fram startgasen och sprutar fanimej på hela motorn och varenda svart slang jag ser, men icke, inte en tillstymmelse sitt varvökning vad jag kunde höra (kan ju dock ha missat)...

Vad vill bilen? Vad är dess syfte? Varför kan den inte bara ha två lägen som heter fungera/inte fungera? Om den bara hade gått på 5burkar hade jag ju knappast haft sån sprutt i den att den orkat dra på så bra som den ändå gör, men å andra sidan, om tomgången beror på att det kanske sitter trimkam i den (har inte orkat lyfta ventilkåpan än :) så borde den för sjuttsingen inte vara slöare än en originalbil och bete sig såhär jäkla illa!

Jag har ju bytt bränslefilter och tändstift utan förbättring, men bränsledelen tror jag inte på, eftersom det främst är på låga varv den går sämst, hade soppapumpen varit kass så hade ju knappast bilen orkat varva så som den gör.

Vad låter det som? Tjuvluft? Ska jag testa o byta luftflödesmätare med en likadan bil och se om det blir bra?

För övrigt så var de gamla tändstiften begåvade med en vit/gul/brun-aktig beläggning, vilket tyder på att alla cylindrar verka funka, fast att ingen funkar riktigt som den ska. Låter ju lite som att den får för lite soppa, men hur kan den då gå fint på höga varv?

Ni som har/haft bilar med tjuvluft/ryckig tomgång osv. har era varvmätarnålar legat stadigt eller har dom svajat upp och ner?

Hilfe bitte!

:(
Visa användare
130
Eber
325i -87
Kan tillägga att om jag istället minskade bensintillförseln på det svarta kugghjulet så hoppade tomgången något sjukt tydligt, boff, boff, boff, boff, med någon halvsekunds mellanrum mellan varje boff :) (en riktigt ångbåt mao) varvmätaren fortfarande prick stilla på tomgångsvarv...

Visst låter det som att bilen fått sig en liten trimkur? Men med tanke på hur snabb den är (eller inte är) så håller jag det för föga troligt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.