|
|
|
|---|---|
|
om man skulle råka få för sej att ljuta nånting i en form, vilket material ska man använda? man måste ju kunna hälla ut det i formen (inget byggskumm) så vad ska man använda? det ska ju va lätt, men nånting liknande cement. fast mkt lättare =) nu blev de lite otydligt men men. Tackar o bockar för svar. I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool! | |
|
Glasfiber? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
men de kostar ju miljarder =) vart finns det? jag hade ju tänkt mej nå lätt hanterligt, typ plast på tub eller nått =) I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool! |
|
|
Vad är det du tänkt gjuta? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
X-ray! Vad är det du skall gjuta? Jag har en handbok som heter "How to cast small metal and rubber parts" köpt på Margi bookschops för ett antal år sedan. Om du förklarar vad det är du vill gjuta kan jag kaske hjälpa dig. mvh BLJ |
|
|
haha då skrattar ni bara åt mej =) så här va: jag tänkte om man bygger en ordentlig (riktigt ordentlig) form, så kasnke man kan bygga sej en liten vinge. jag har ju inte råd att köpa en, så då tänkte jag bygga en, på samma sätt som dom bygger på styling-firmor. OBS att jag inte kan så mkt så jag kanske e ute på lite djupt vatten... I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool! |
|
|
tak spoiler borde inte vå så svårt heller... Är det ett genomförbart projekt ? går det överhuvudtaget att lyckas?...värt o prova lite iaf.. I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool! |
|
|
X-ray! Nej då alls inget att skratta åt. att gjuta i glasfiber är inte svårt och inte dyrt kräver bara tid och tålamod. Har en handbok även i detta köpt på Clas Olsson för några år sedan. Finnes inte längre men om du är allvarligt intreserad kan jag kanske hjälpa dig. mvh BLJ |
|
|
hehe det låter bra. jag har lite olika idèr på att få till bra formar, men vart hittar jag glasfibret? behöver man behandla fibret på nått sätt, och vad behöver man tänka på ? I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool! |
|
|
X-ray! Om intreserad sänd mail med namn och adress så skall jag se vad jag kan göra. mvh BLJ |
|
ant |
X-ray: Läs igneom dette repotage från Länk Reoptaget hittar du här Länk ========== Länk |
|
Bengt: you got mail! Ant: bra läsning! är att bygga en form i frigolit sen plasta formen, det lättaste och bästa alternativet ? |
|
| en fråga till: vart köper man frigolit. härdare, glasfiber, och polyesterplast finns ju på biltema. men frigolit hittar jag inget.. | |
|
X-ray! Vanlig frigolit finnes i byggvaruhus men den funkar ej ihop med polyesterplast, frigoliten löses upp och försvinner. Vad du skall ha är en cellplast som heter Bonocell, finnes i båtillbehörsaffärer. mvh BLJ |
|
|
haha tur att de inte funkar för fy fan va omöjligt o få till en bra form i frigolit, och hela garaget är fullt med frigolit-bitar =) hur funkar den har cellplasten då ? kan man göra former av den ? böjer man eller hur gör man ? I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool! |
|
|
Tack bengt, för grejjerna!!! Allt material finns för att gjuta, men jag har inte hittat på nått vettigt sätt att göra en form att gjuta i/ur. Jag tänkte börja med att gjuta WRC vinge, alltså i tre delar: 2 sidovingar och själva vingen mellan dom. har kommit fram till att det inte går o gjuta en hel vinge p.g.a alla vinkar.(?) Har ni några ider på hur jag gör den bästa formen? Är det lättast att göra en form som man gjuter på utsidan av. eller en form som man gjuter i ? Tacksam för all hjälp som står att få =) I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.