AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.419

Min sänkta bil är för låg?

Sida 1 av 2
Köpte ju nyss en riktig pärla.. ända negativa som jag kan tänka mig är att den är snuskigt lååååg!!
Allså.. det är vansinnigt snyggt.. men minsta lilla kantsten så är min front borta =/
Jag vet inte hur jag ska kunna ta mig upp på min parkeringsplats haha.. det är ju en kantsten upp för att komma dit =)

Nu har jag all utrustning som M5an har.. (vet inte om det spelar nån roll) Men finns det nåt sätt att höja bilen nån cm i fram utan att behöva köpa nya fjädrar?

Jag är världsmästare i att vara värdelös meck, så hjälp mig förstå =)

Min polare förklarade snällt att förra ägaren till bilen troligen lagt ner multum för att få ner bilen på det sätt som den är.. och att det är en tragedi att höja den igen haha.. men va fan, jag måste ju kunna köra utan att vara rädd för att en liten sten skall komma mellan hjulen och plocka min superfina frontspoiler ?!
X-
375
X-ray
325i -87
jag är inte säker på att de hjälper men jag tror att det ska finnas nån typ av klossar som man sätter mellan varven på fjädrarna, iom det så sjunker inte bilen ner så mkt. kanske hjälper, kanske inte..smartaste jag kan komma på så här på rak arm =)

I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det finns inget lämpligt sätt att höja bilen utan att byta fjädrar, tyvärr...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

31
182
318iZerd
318i-97 (E36)
jo om man kan gå ner i vikt lite så kan det hjälpa.....skoja bara

*Zerdar*
kimozabe
kör upp på ett par plankor eller dylikt :)

Fifan va najs, ska vi byta? :P
Backa upp :)

/Jimmy
Länk
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
sätt fetare fälgar (20) med felaktig rullomkrets :-)

Mvh/ Daniel

Länk
Ja
760
JanF
530i-93
Om bilen är "riktigt" sänkt så är fjädrar+dämpare bytta och hjulvinklar ändrade.

Att byta tillbaka kostar väl 20000-30000 på BMW antar jag.

Bättre att backa upp på kanter och köra försiktigt. Fartgupp tas i 45 graders vinkel. Kör inte på vintern när det finns snö. Och viktigast av allt låt ALDRIG någon annan köra bilen

Gummiklossar gör att stötdämparna hamnar i fel läge, inte bra
ErikNilsson
20000-30000 (tjugo-trettiotusen)???? Du behagar skämta hoppas jag! Det är inte fullt ställbara fjäderben killen ska byta till.

/Erik
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Om man byter till fjäderben av guld så kanske 30 loppor stämmer annars kommer man nog undan med runt 10.
Ja
760
JanF
530i-93
Var inne och fick prisuppgift på BMW för byte av 4 stötdämpare ca 15.000 på en E34, lägg sedan till 4 nya fjädrar och hjulinställningar. Det slutar inte under 20.000 i alla fall.

Om man gör det själv eller på piratverkstad så blir det säkert billigare.

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Om du byter dämpare så är det inte speciellt mycket mer jobb att byta fjädrar, så hos BMW så går det kanske på 2-3000 till med fjädrar och en inställning så är du kanske uppe i 20´
Men då är frågan varför man skall göra bytet hos BMW om man kan få samma jobb utfört till nästan halva priset någon annanstans?
Visa användare
455
robban
325Turbo - 94
//M3 E46-03 (1:72)
Byt parkeringsplats....

/Robban
bmw320cab
är det kombin från floda.??
bmw320cab
gråbo menar jag juh.. :)
Usch! detta låter dyrare än jag trodde.. Jag är övertygad om att bytet i sänkningen är "riktigt" gjort.. killen som hade bilen innan mig skiter pengar och har slängt på att möjligt dyrbart.

Ok.. jag kan acceptera att jag behöver backa upp för kantstenar
hmm.. ok stora gupp i vägen kan jag försöka ta 45 grader (kommer då behöva glida över på mötande fil?)
Synd bara med vinter.. kanske är värt en 20 att fixa detta.. eller kanske inte =/
Det skulle räcka med 3-4 cm högre för att jag skulle vara mindre orolig.

Finns det inga lagar om hur låg en bil får vara? Misstänker att min bil ligger i gränsen i så fall =)

Nej Kombin kommer från Uppsala/Stockholm
kolla om de befintliga fjäderbenen är ställbara. Har du tur är det bara att skruva upp bilen.
Ahh just det.. hoppas det är ställbara!! Ska kolla upp detta imorgon
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det låter ju som bilen är väldigt mycket sänkt, då räcker det kanske med att byta till en vanlig sänkningssats? Då kan du ju komma undan med ett par tusingar eller så...

Nej, det finns faktiskt inga lagar om hur låg en bil får vara...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ja
760
JanF
530i-93
Där har du väl inte helt rätt Jesperado. I.o.f finns ingen regel, men, kan man t.ex inte köra ned i bromsprovaren eller upp på besiktningslyften brukar inte SBP bli så glada.

Funderade just om detta.. haha, hur fan kom han upp på liften under bilprovningen?! Allså.. det måste ju bara vara justerbara fjäderben, annars har jag svårt att få ihop hur förra ägaren klarade sig ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.