AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.237

Nu är den mappad = 263,4 Hp/0,5 Bar......

Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Hej på er!

Nu har jag mappat!

Det gick bra, ända tills vi skulle höja laddtrycket.
Trycket var inställt på 0,4 bar när jg kom dit.
När det blev dags att höja så kom vi bara till 0,5 bar,
då var justerskruven i botten på westgaten. Vi försökte hitta en "pys ventil" och montera på slangen till westgaten för att lura den.
Men vi hittade ingen.

Motorn gav: 263,4 HP vid 5400 R/min vid 0,5 bars tryck.
Senare på dan så fixade jag en pys ventil och monterade den, nu är trycket ställt på 0,9 bar.
Jag ska iväg för att få effekt uppgift på motorn så snart som möjligt.

Efter att jag har hittat stället där den drar tjuvluft.
Helt plötsligt när jag startade motorn en gång så stog tomgången på 1200 varv, och när jag slår på elfläkten så generatorn får jobba lite mera så vandrade den tomgången mellan 800-1250 varv. När jag tittar på lamda displayen så vandrar den också upp och ner, samma sak när jag kör på landsväg med jämn gas.
Lmda displayen: alla dioderna faller bort och motorn börjar hakka lite och går för snålt.
Motorn går bra vid laddtryck och lamdan ser bra ut
Det måste ju vara att den tar tjuvluft någonstans!?
Och isf. måste det ju vara efter gas spjället, eftersom jag inte har någon luftmängd mätare så spelar det ingen roll om den suger tex. genom dumpventilen.
Någon som har något annat förslag eller tipps om vart den kan suga luft?
Jag ska prova i idag när jag har vaknat, och spruta med lite startgas för att hitta felet.

Häldre liten och rapp än stor och slapp!!
Anna
Hej!
Vad har du använt för delar till ditt bygge?
Är sugen på att stressa min ja oxå..
var mappade du din?
vore tacksam för svar.

MVH/Anna
tr
197
tretjufemman
BMW 325 -94 turbo
powered by KKK
va fick du pröjsa för mappningen.....?? har hört att de svider lite...
Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
Tjena Bonje!

Hadew du nåt trim på innan du turbokonventerade den? tycker att 260hk på 0,5 bar låter överjävligt bra. Du har la 170 orginal.
Visa användare
1.114
Bonje
Recept:

Bottendel orginal.
Topp renoverad -mira frästa säten slipade ventiler nya styrningar och tätningar.
polerade insug och avgaskanaler.
272 grades kam (fabrikat okänt)
Orörd komp= 8,8.1

6 pucks sinterlamell från Dalhems och 455Nm tryckplatta. Orginal låda, 25% diff med 3,43 i utväxling.
Grenrör: Gutet (fabrikat okänt)
Turbo: Rotomaster T04B,
Intercooler: Volvo740/240, placerad där kylarn sitter från början.(kylarn sitter nu mellan intercoolern och motorn. Det blev lite Tight!!!!)
3" avgassystem från turbo och bakåt, en hjuddämpare.
Separat Audi S4 westgate
Spridare: Volvo 850R flödar 366cm3/min vid 3bars tryck
Tändning och bränslesystem: ProSpark

(OBS!! komp 8,8:1. Det stämmer inte riktigt, jag har tagit kompprov på motorn. Då såg jag att den var ojämn och för låg. Den blåryker när man kör hårt och vid växlingar, så den läcker lite kopresition förbi kolvringarna. det ska jag fixa i vinter.)

Bilen mappades hos Viby racing i Eskilstuna.

Innan den blev konverterad så satt samma kam i som det gör nu + JR koniskt filter och 2,5" avgassystem efter katalysatorn med en liten Simons burk. Den gick faktist jävla bra då. Piskade en orginal 325:a med ungefär 1 1/2 billängd på 200 meter.

Vad mappningen kostar? ja..... han har sagt 3000:- men det tycker jag är lite mycket då det bara tog tre timmar och vi mappade bara upp till 0,5 bar. Samt att jag har en tomgång på 1000 R/min. Det fixade vi aldrig för att han skulle iväg på några ärenden så han hade inte tid då.
Så vi får väl se om det går att pruta lite på priset.

Jag återkommer med effekt uppgifter när vi har tagit en till repa på 0,9 bars tryck (eller mera)
Motorn spikar nu vid ca: 1,0 bar. Men soppan räcker till så det kanske går att ställa ner tändningen och ladda vidare!?

Sl
116
Slimm
325iX Touring -90
Det låter ju rätt nice det där. =)
Hmmm, jag visste inte att Pro Spark hade insprutnings
prylar, trodde att dom bara hade tändsystem.
Ok, jag har sett att dom har tändning m. tillskottssprut.
Men det kanske är det du menar?

"Kopierar receptet för ev. eget turbobygge" =)

Tomas Lind
BMWCS #3640
Visa användare
1.114
Bonje
Hej!

Det är inget tillskott jag använder. Mängdmätaren är borta orginal spjällhus givaren är ersatt med en ny samt en extra vattentemp givare har jag satt dit i termostathuset. Både tändning och sprut sitter i en och samma box.

Han säljer även tändning och sprut för sig om man nu vill ha det. Då kan man köpa ett så kallat tillskotts sprut.

!!Måste bara få dela med mig av lite glädje!!

Fan va kul det är med lite pulver i maskin!
När jag körde med 0,5 bar i laddtryck, så "tuggade" bilen och hade precis grepp vid gaspådrag på 2:an när laddtrycket kom. Nu med 0,9 bar så drar han loss bägge hjulen på enbart gas........ Fy fan va härlig känsla att kunna rita i asfalten på 2:an!!!

För er som funderar på ett turbobygge, tveka inte!!

Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
Men är det inte så att om du fräser sätena förlorar du väl endel komp? och så laddar du ju en del eller ja 0.9 är ju jävligt bra för orörd komp, trodde gränsen låg vid ca 0.4-0.5orörd. Vad har kalaset kostat dig? funderar starkt på det asså!!
bmwandreas
Snålblå e-21an laddar 2,2kg i sin 325 m20 motor,den är bara kompsänkt lite typ 8,0,förutom standard bottendel.
MVH Andreas
Ki
189
Kilander
338 E30

10.32@227
Hej.

kan bara hålla med Jesper om att det är en underbar känska att rita på 3:an med en hjälp av en tung högerfot..!!

sluta vela ladda mera..!!

//Kilander

(12.3s 192km/h)
Visa användare
253
Hazze
318-83 e21
M3 e46-01
316ti compact-02
Jesper_w
funderar på att turbomata en m5 3,6a,vet du om den klarar det utan svindyra stakar etc?
M20 motorn håller ju för enormt mkt med standard grjer...

11,83 201km/tim
speed lover
titta in på hunchbackracing.com och se på ett fint turbo bygge det är två kommpisar till mig som har byggt den det är viserligen en volvo PV den gör 0-100 på ca 1sek och 0-201m 4.9sek 0-402 7.76sek det är en 2.1 liters motor som utveklar över 700hk
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Det jag vet eller har hört om M5 motorn är att den svagaste punkten är kolvarna, förutom det så tror jag att den är lika hållbar eller mer hållbar än 3,5L motorn. Möjligen så har 3,8L motorn lite klenare cylindrar eller liknande.

Min motor var helt STD men med 745 kolvarna, enligt uppgift så är stakarna som sitter i min maskin de klenaste. ELler det är väl egentligen bultarna till stakarna som är klena.

Så det finns väl tre alternativ om det ska vara någorlunda rimligt billigt..

1. Bygg på motorn som den är utan att göra någonting alls...

2. Sänk kompen på den och bibehåll STD delar

3. Köp riktiga kolvar för att få ett vettigt komp förhållande, typ 2500:- styck.

Hazze!

är det du som har (hade) en svart 325 som du byggt turbo på? ´gick som fan har jag för mig?

Det som inte går med våld
Går oftast med mera våld
Visa användare
1.114
Bonje
Tjena!

Nej det är inte min bil. Den svarta 325:an kommer från Strägnäs. Han sa till mig att han uppskattade efekten till ca: 450Hp

Jo den går som fan!

hey

oki men jag menade hazzes bil
har sett en trimmad 325 turbo på görla tänkte om det var hans

Går oftast med mera våld
Visa användare
253
Hazze
318-83 e21
M3 e46-01
316ti compact-02
hawkaye
jo de var min bil du sett i görla bla,enormt kul bil saknar den redan!

11,83 201km/tim
hazze

jo jag tänkte väl det man har ju sett hur det går på görla, men på mornarna tar du det lugnt iaf
bruka se dig lite då och då fast nu har väl johan ditt gamla "race"objekt?

Går oftast med mera våld
Visa användare
253
Hazze
318-83 e21
M3 e46-01
316ti compact-02
jo johan har den nu,den ska få ny låda i morrn den förra höll 10mil....

11,83 201km/tim
hazze

jaså?

vad har johan gjort med sin m3 då?

hur mycket var gjort på din gamla?

Går oftast med mera våld
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.