AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
670

525i Varvstopp?

kimozabe
har -90 525i:an varvstopp? asså att det inte går att varva mer efter det röda? på varv mätaren ? eller hur ligger det till ?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
jo vist kan du varva mer än det röda men det ska du ju inte :) egentligen.... Vet inte var varstoppet ligger på din men mitt ligger typ på 6700rpm

===
Min E30:
Länk
BmwMutte
6400rpm brukar det väl vanligast ligga på tror jag...

///M utte

Länk
kimozabe
Idag, körde med hög volym och hörde inte motor ljudet, o ingen pejl på varv mätaren, tittade ner o jag va på väg förbi det röda o bilen börja sukta, liksom där tog det stopp, är det varv stoppet som hoppa in eller tog motorn stryk o orka inte mera?
Det var nog varvstoppet ja. Det kanske kan vara bra att hålla lite koll på mätarna så du inte hamnar där allt för ofta, men någon gång då och då är väl inte så farligt.
Jag har mitt varvstopp ligger på 6300rpm i min 525:a
kimozabe
så det är bara o gäsa tills det tar i ?
Visst kan du göra det, iallafall under kortare stunder, men du vinner inget på detta. Effektkurvorna från motorn har redan planat ut och börjar vända neråt vid dessa höga varv (på din bil) och du skulle acca fortare om du växlade tidigare.

Lär dig att växla så att du landar kring 4000 varv på nästa växel. Det är ganska optimalt för att få bra acc genom alla växlar.

Din motor (M20) har bäst vridmoment vid 4300 varv/min och max antal hästkrafter vid 5800 varv/min. Detta torde vara optimalt för dig. Allt över 5.800 är bara bortkastad tid och riskerar att skada motorn i onödan.

Antar att det är det du var ute efter?
kimozabe
Tack ska du ha.

Vad händer om man slänger på trimchip? samma effekt vid lägre varvtal ?
jocker18@home.se
om detta med toppeffekt vid 5800/varv ska stämma, så bör min vara chippad lr bytt kam, vilket jag längre misstänkt ändå. hänger på alldeles för snabba bilar, vars förare är kända för att vara duktiga. min bil vaknar första gången vid 3600varv, för att gå normalbra fram tills 4500varv, sen sticker den bara bättre å bätttre tills varvstoppet! den skulle gärna varva mycket mer om inte stoppet kommer... bör vara något gjort med den?

Man kan ha roligt även med 525ór...
jocker18...
det märks på din bil om den är chippad eller inte när du varvar ur den... som jag har fått det förklarat för mig så flyttas varvstoppet till ca. 7000 varv istället för 6300 varv men det beror på vad man har för chipp också...
jocker18@home.se
Zebrastock... var varvstoppet lägger sig beror väl på vart man vill flytta det när man beställer chipet?

hur lr hur så går min bil för bra lr så lyckas jag hitta dåliga förare å nerkörda bilar, ännu mer än min *ler*

kimozabe
hmm den lilla klossen under gas pedalen, vad är den till för, ser ställbar ut.
jocker18@home.se
den är väl till för automat antar jag? kickdown sitter säkert där annars. men det är INTE trim att ställa om den :P

Semper fi: Du har fel. Orkar inte gå igenom ämnet igen men motorns vridmoment påverkar inte accelerationen. Effekten och drivhjulsmomentet ger accelerationen. Generellt för de flesta bilar kan sägas att högsta möjliga varvtal är bäst för maximal acceleration.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.