AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.770

Trasig topppackning/sprucken topp?

Ba
16
Bastard
325 Cupé -93
Jaha då var man en bedrövad nybliven 325 -93 ägare! Efter 3 veckor med många sköna mil så brakade det lös. Tempen rusade upp till max och bilen kokade när jag var ute och körde rätt hårt. Kände att det började lukta brännt och såg då att mätaren var i topp. Stannade och lät motorn svalna för att sedan puttra sista biten hem. Expansionskärlet var helt tomt, vilket det inte var då jag kollade bara dagarna innan. Hur mycket kylarvätska jag än fyller på så försvinner det av bara farten. Hittar inga läkage men någonstans tar det vägen. Verkar inte få någon olja i kylarvätskan men oljan ser lite ljusdassig ut så jag misstänker det värsta. Har testat köra en kort sträcka idag och tempen stiger väldigt fort, har inte heller någon värme i bilen. Packningen eller sprucken topp? Ska jag skratta eller gråta? Någon som har lite tröst och lugnande ord att komma med eller är det bara att inse fakta, dvs ekonomiskt bakslag så det sjunger om det.
Ma
23
Malte Nilsson
328i Touring -96
Du får nog inte svaret förrän topplocket är demonterat. Har du tur har bara topp packningen gått annars är det vanligt med skev topp efter varmkörning.

bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Tyvärr så är det så att om det "bara" är topplockspackningen så kostar den ganska mkt att laga då du har vanosmotorn. :/

/Edvard
BMW CS # 4503
ormen
väldigt svårt o upptäcka små/osynliga sprickor i toppen, man kan trycktesta dock... i bästa fall är det bara packningen...

bumper: varför skulle VANOS påverka ett enkelt packningsbyte, VANOS sitter ju i toppen, kan man inte låta "paketet" sitta kvar när man lyfter toppen??? (bara nyfiken), har sett, men aldrig mekat M50/52 med vanos - bara utan...

"Vatten är livet men Öl är livets vatten"
Ba
16
Bastard
325 Cupé -93
Om jag förstått det rätt så kostar det typ 9000 kr att bara byta packningen (om man inte gör det själv). Är det svårigheten i arbetet pga vanos som gör att det blir så dyrt? Jag menar materialet kostar ju inte så mycket. Fan vad livet suger just nu!!!
Ba
16
Bastard
325 Cupé -93
Ska lämna in bilen på verkstad imorgon, blir förmodligen inget roligt besked. Är det någon som vet om Holts motorsvets fungerar på sprucken topp eller funkar det bara på blocket (om ens där)? Fan jag vill slippa undan ruinering?
Det konstiga är att kylarvätska verkar rinna rakt igenom = stort läkage men jag har ingen aning om vart den tar vägen. Har dock kollat oljan igen och den är brunaktig men inte klumpig eller ljusgrå.
So
90
Solly
325ik Cab-87
eeeeeeeeeeej vänta nu!det behöver inte alls vara topplockspackningen eller toppen.Så hade jag på min E30 och det var gummi packningarna i expansionskärlet som hade torkat sönder och då började vattnet rinna när jag körde bilen och inte när den stod stilla och den kokade hela tiden.Jag ringde runt och pratade med många meck ink BMW solna och det var allt från ventilfel,topplockspackning,sprucken topp och trasig kylare men så envis som jag är så började jag med kylaren och den va helofin sen kom jag till expansionskärlet och hittade felet.det kostade mig 50kr att byta packningar som sitter i övredel,nedredel och ävenpassade jag på och bytte avtappnings plugget.så kolla lite själv innan du lämnar den till verkstan det kan bli dyrt.
lycka till
Ba
16
Bastard
325 Cupé -93
Solly, Jag har kollat en del själv men hittar inget läkage.

Tycker avgaserna verkar vara oroväckande vita och känns fuktiga. Eller så är det jag som blivit nojjig. Ju mer jag funderar och letar fel ju mer övertygad blir jag om att felet sitter i toppen.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
ormen:

Du kan inte låta vanosen sitta kvar.

/Edvard
BMW CS # 4503
Visa användare
401
seastream
118d -08
sotningssats kostar runt 2500

seastream styled
De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
En sak som kanske är värd att nämna, är om det är luft i systemet så blir det övertryck och går oftast väldigt varm.
Bruka sluta med att allt vatten sprutar ut genom expanssionskärlets övertrycks slang, kanske värt att kolla upp detta först.
Fyll på igen och lufta noga, är väldigt kinkig på detta på endel modeller...
Ba
16
Bastard
325 Cupé -93
Det var vattenpumpen som havererat. Var kylarvätskan tog vägen kunde inte ens de på BMW förstå. Förmodligen har den tryckts ut endast vid körning och inte när man stått still och gasat. Skit samma var den tog vägen för nu är systemet tätt och jag kom undan med en kostnad av 2600kr för byte av vattenpump och rem + remmen till AC. Fy fan det blev ju nästan gratis i jämförelse med vad de skulle ha för att byta toppackning (10.000-15.000), vad kostnaden blivit om toppen var sprucken ska vi inte ens gå in på.
Nu är jag en glad BMW ägare igen :-)
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Bra att det löste sig.

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
Men har du kollat toppen?

BMW its a ride not a car
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
en sexa klarar inte att koka eller gå varm för den delen heller!det tråkiga är ju att om topp eller packning fått stryk kan det visa sig en del mil senare!tänk på det alla ni som varit uppe och nosat länge på röda fältet!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.