AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.580

vilka 5 bultade hjul passar e30

Sp
189
Spjuvern
E46 318 -98
E30M3 -87
E36M3 -93
passar 17"hjul från e36 e34 e39 e46 e28
på e30 kaross, vilka går in under skärmarna?
vilken bredd och et får plats?

/ Marcus

Vilket ET beror väl på vad du har gjort i konvertionen från 4 bult till 5 bult.
Sp
189
Spjuvern
E46 318 -98
E30M3 -87
E36M3 -93
E36 fjäderben fram och E30M3 hubbar bak

Så, har det ändrat spårvidden eller är den helt densamma?
Hur breda hade du tänkt dig? 7,5", 8"?
Spjuvern: Passar E36 fjäderben rakt på E30??
E30M3 hubbar är det ytterdelen av drivaaxeln alltså nevet du menar då eller? Passar det också rakt på eller?

Allting tar sin tid...
en
39
ennaj
E46 325Xi -02
Z3 2,8 -99
Hej Spjuven! På Din fråga kanjag bara svara - Inga. Det finn sfälgar med 5-hålsfattning som passar - men jag skulle inte fundera på detta. Det är för det första inte tillåtet - olagligt. Skulle en olycka inträffa och det upptäcks - då ligger Du risigt till. Vill inte säga vad Du skall göra med tipsar Dig av erfarenhet. Köp originalfälg för E30! MVH Jan Holmberg

Janne
Om det i värsta fall skulle hända en olycka så tror jag att fälgarna är det minsta problemet, under huven finns det mer att oroa sig för, eller???
Om jag har fattat allt fel!!!!!!!!!!

ennaj vad hände dig då???

Länk
Visa användare
455
robban
325Turbo - 94
//M3 E46-03 (1:72)
Tror oxå att fälgarna e de minsta problemet för Spjuvern om en olycka skulle hända.....hehe

/Robban
en
39
ennaj
E46 325Xi -02
Z3 2,8 -99
Hej igen Spjuven!

Jag ser att Du får många sk. proffstips på Ditt fälgproblem.
Kan bara svara ytterligare en gång till - att de flesta som svarat Dig inte har en aning av vad de har svarat på. Om Du sätter på en fälg från en annan E-kaross på Din E30 så tar Du stora risker. Oftast händer inga olyckor. Med om den händer - då görs en kontroll av Din bil av försäkringsbolag och polis. Finner någon av dem att Du inte kör på fälg som inte är typgodkänd för modellen så kan det kosta skjortan ifall någon har blivit skadad - i samband med olyckan.

Har Du originalmotor under huven – är allt OK. Men kör Du trimmat så gäller samma regler som för fälg.

Har själv testat det mesta av fälg av BMW:s originalfälg för E30 – och har funnit att - om Du kör på hyfsat bra asfalt – uppträder Din bil rätt så bra och stabilt upp till maxfart. Går Du upp i de bredare originalfälgarna för E30 så det kräver i sin tur för att Du skall behålla eller förbättra väghållningen - som i det här fallet – kraftigare stötdämpare, progressiva fjädrar och till sist en eller två dimensioner upp på krängningshämmare fram och bak. Har givit många unga BMW-förare (tror att Du är ung?) att inte skälva laborera med sin BMW-bil utan natt verkligen ta reda på fakta - för att åka med säkerheten kvar och med iallafall inte sämre väghållning är standard.

Har varit med och utrett ett antal svåra olyckor pga. fel fälg kombination (fel inpressningsdjup) och däck. Några av dessa ägare fick mycket svåra böter som följd. Hoppas att jag varit nog tydlig på Din fråga. Skall Du åka fort med absolut väghållning – köp en modernare BMW, som är byggd på rätt sätt från början. Vill Du bara åka med fina (utseende) fälgar – då finns också många bra billiga original E30!
Med vänlig hälsning Jan Holmberg FD. Serviceingenjör för BMW Sverige Group

Janne
ennaj:
Det där var mest innlägg för att stila.

"Jag ser att Du får många sk. proffstips på Ditt fälgproblem."
Har har inte fått ett enda tips ännu!!

Och dina inlägg hjälper inte mycket heller...

Och det hela handlar ju om att han skulle få hjälp med offseten så att den hamnade på samma som BMW använde orginal.

Och han har nog inte gjort detta för att åka med "fina (utseende)" fälgar.
Sp
189
Spjuvern
E46 318 -98
E30M3 -87
E36M3 -93
jag har som sagt inte för avsikt att få fina (utsende) fälgar.
utan att få på några fälgar på mina fjäderben som är fembultade
och har 300mm skivor.
du skriver att jag ska använda e30 original men dom har fyra bultar och passar då inte på fembultade e36 m3 fjäderben,
och om du nu undrar varför jag har e36 m3 fjäderben så är det för att e30 original bromsarna inte är avseda för den motor effekt som min motor levererar.
och jag åker häldre med för modelen fel fälgar än aldeles för klena bromsar för då kan det värkligen hända olykor.
och som många redan sagt så är nog inte fälgarna det största problemet vid en eventuel kontroll utan motorn.

Mvh Marcus Spjuvern Lindkvist

www.angelfire.com/sk3/turbobmw

Sp
189
Spjuvern
E46 318 -98
E30M3 -87
E36M3 -93
någon som vet vad det är för ET på E30M3 hjul
och hur stora skivor som ryms i deras hjul

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
ex evo3 hade orginal monterade 7,5x16 fälgar med et 27 mm
Jag vet ej hur hur stora bromsar dom kan svälja men jag har själv kört med 324mm skivor och dito ok på min e28 med std 15" alu fälgar. Men det var tajt!

varför vad det så svårt att bara ge killen et mått på e30 m30 fälgar. Han har redan turbomatat, byggt om hjulupphängnig osv

Varför skulle det vara olagligt att bygga om till 5 bultat?
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
"Allt" är ju olagligt om det frångår original. Om man inte typar om bilen efter ombyggnad förstås.

Det är tex jätteolagligt att byta till större, bättre och säkrare bromsar eller bälten med fler är 3 fästpunkter (om man inte har dem i kombination med original) för att nämna några exempel på idiotin.

Kiip Spiiding!
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Mors! Tror inte att typgodkänning fanns 1990 när bilen i fråga lämnade bandet?

Då borde det gå att köra med vilka sulor som hels, förutsatt att de är fysiskt möjliga att montera på bilen...

Spjuvern: Går det inte att mäta sig fram till?

Eller är inte grejerna monterade än?

Kör hårt!!

Clintan
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Det står på regbeviset vilka hjuldimensioner som bilen är typad för. Oavsett årsmodell (står även på min 02 från -70...).

Men de brukar inte vara så kinkiga om man inte ändrat spårvidden allt för mycket och däcken inte sticker utanför skärmkanterna.

Kiip Spiiding!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
På en äldre bil som inte är helbilsgodkänd, får man ändra spårvidden maximalt 15mm/hjulaxel.

Däcken får inte ha lägre belastningsindex än original.

Rullningsomkretsen får inte ändras mer än +-5%.

Däcken får inte ta i någonstans vid fullt rattutslag och/eller full nerfjädring.

Är bilen helbilsgodkänd (from 96), får man inte ha däck/hjul som ligger utanför de "yttersta" gränserna (rullningsomkrets, inpressningsdjup etc.) som gäller för de däck/hjul som biltillverkaren har godkänt/typat in bilen med.
Hastighetsklassning och belastningsindex får inte vara lägre än de intypade däcken.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.