AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.278

Kilander på film.

Sida 2 av 3
Ki
189
Kilander
338 E30

10.32@227
BMWandreas:

jaha för att vi har vadå?? bytt motor eller ??

skulle väl vara för bakskärmarna då, det är det enda som inte följer reglerna.. om man bortser från att den inte är besiktigad efter jag modifierat bilen. men vems bil är det?

jag struntar i vart jag får köra,, det är lika kul att spinna 402m för det!

det där med vinge är nog som Bäckis säger, man måste få släpp på luften i bak, annars "sugs" bakändan uppåt. ungefär som när man håller in sitt runda finger i en vattenstråle.. då snackar vi sug.
sen är anfalls vinkeln för aggresiv på min vinge, ska rättas till.
det räcker med att den står rakt ut för att göra effekt.

du ser hur dom gjorde på Audi TT när den vart instabil i höga farter.. dom satte på en liten satans läpp för att antagligen störa den sugande effekten där bak.

/Kilander
Ett fikabord fungerar verkligen. Jag flög över hela banan innan det kom på plats och nu går den spikrakt i 250. Kanske får se om den går rakt i 260 i år :-)
Brutal vrid!!
Ska bli kul att se på en lite mer greppvänlig stripp än Emmaboda.
Ska du köra på Tullinge? om det blir någon körning där d.v.s.

Mvh,

/Wille
Länk
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Kilander:

Ja dom ska överklaga för att dom är för extrema...typ för att de inte sitter turbo orig och sånt skit.
Så gör de enda rätt kör max street,vet många som ska göra det iår,så slipper man alla klagomål.
Min kommer ändå funka på gatan.

Max street kommer att bli den mest ärofyllda klassen att vinna. om inte i år så garanterat till nästa sommar.

såg många bilar som hade båda plastrutor, lättad inredning och breddade hjulhus i bakhjulsdrift med överladd. en vän till mig ex. och den har inte besiktigats i det utförandet heller.

max street, man hör ju på namnet ätt det är fräckast...

Min bil letar ny ägare, kika på länken:

Länk
Varför inte bara skita i gatbilsklassen?

Jag tycker att MAX STREET klingar bättre...
Kilander !

Ska du till Skara och köra i helgen ??
Ki
189
Kilander
338 E30

10.32@227
Vika är dom? är dom avundsjuka eller? ;)

jag kan mkt väl tänka mig att köra i Max Street.. men vart dras gränsen för för extremt!?

Ascona 400:

nej inte till skara men en sväng till skövde flygfält blir det allt.

/Kilander
Kilander !

Så var det ju.. =)
Då måste man ju dit å titta, ska bli intressant..
Jasså, då måste det vara så att jag inte lärt mig nånting i min utbildning till flygingenjör...........................=)

är det inte så att det inte är tillåtet med fristående vingar i de flesta klasser inom dragracing kanske??=) ´

och om det är så bra med platta vingar varför används det inte inom F-1 och banracing???
Bäckis, jag menar inte ogenomtänkta FAF vingar, eller Volvo grupp A vingar heller, sen har det en jävla betydelse vart vingen sitter!! sätter man den direkt på bakluckan på en bil med din taklinje så får du inte önskvärd strömning över vingen!!!

Jag menar att det vore lämpligt att välja ut en för fartregistret lämpling vingprofil och sedan bygga en FAF liknande montering högt upp över bakluckan, då lovar jag att et blir fan så mkt effektivare än en dragracevinge!! dock så får du mer motstånd som påverkar slutfarten, men det verkar inte vara problemet i Kilanders fall.......=)=) sen är det ju det där med reglementet som man måste ta hänsyn till om man ska köra riktiga tävlingar....
Ki
189
Kilander
338 E30

10.32@227
Pitebo:

visst har du lärt dig en massa på din utbildning, tror faan det!

men i detta avseendet håller jag nog mer på ett fikabort än en FAF-vinge, en anledning är att jag tror att man lättare kan få "släpp" på luften utan att öka luftmotståndet drastiskt med ett fikabord?? rätta mig om jag har fel.

MVH Kilander
Visst har du rätt i att ett "fikabord" "förstör" mkt av den lyftkraft bilens form bidrar med, och den skapar säkerligen en viss downforce oxå, däremot inte i närheten av vad en riktig vinge skulle göra, å andra sidan så kostar det alltid att tillverka lyftkraft, (åt vilket håll man än gör det) så motståndet skulle bli högre med en sån "FAF"-vinge, resultatet är ju så klart lägre slutfart, vilket aldrig är bra!!=)

Så slutsats: kan du få bilen hanterbar med bra fäste utan en fristående vinge så är det ju kanon, i annat fall får man väl bygga en vinge eller en venturitunnel under bilen=)

I vilket fall som helst, kör så det ryker;)
Ki
189
Kilander
338 E30

10.32@227
Kör så det ryker håller jag ju på med för fullt ju!!

det var lite så jag tänkte, jag är inte ute efter enorm downforce utan att bilen ska gå rakt. sen vet jag inte riktigt hur mkt vilken vinge som helst hjälper till dom första 60 foten då man har mest tid att tjäna!

Egen slutsats: jag har en bil som jag tror är ganska hanterbar på klistrad bana, och det räker för mig.

Ha det gott själv!

MVH Kilander
Hehe, ja det gör du, med råge=)

det med 60-foten har du rätt i, ingen vinge alls tror jag, om den inte är gjuten i bly då=) antar att det blir lättare att få det till att fästa på de andra växlarna om det fäster redan från början, men klistrad bana och laborera lite med lufttryck i hjulen och hjulvinklar så blir det nog finfint!

har du 5-seriebakvagnen fortfarande eller???
Kilander:
Du lär ju vara i ett konstant Adrenalinrus när du kör den där bilen =) Keep up the good wrk!

//Fredrik

Länk
Fikabordet gör så att jag slipper lyftkrafter. Någon downforce skapar det kanske inte, men det är jag heller inte ute efter. Bilen går spikrakt med och som skit utan. Praktik och teori är inte alltid samma sak. Känner inte till något i reglemetet som skulle göra att jag inte kan ha en fristående vinge på en två meter hög pelare om jag så önskar.
Nej du nä bäckis som har fäste så det räcker och blir över=) jag tänkte mer på kilander som verkar ha lite problem på den biten, men som sagt det löser sig kanske på en preppad bana osv!!

Jag tror inte att man får ha det i pro mod b.l.a. vet dock ej hur andra klasser är då jag ej läst en enda sida i regelboken själv utan endast hört vad kompisar som bygger racebilar sagt!
sc
637
schumi
e30 318is -90
haha.. jääääääääävlar vilken läcker film.

jag tycker att det är underbart med bilar som spinner. man lär kunna drifta rätt bra med denna bmw.

tänk om kilander skulle dra en sån där repa på en allmän väg och snuten stoppar han. oj oj oj så dyrt. får man inte betala typ 150kr metern eller nått sånt för lakrits?

402*150=60300kr!!!!!!!!!!!!!!!!

oj oj oj.. det skulle svida i plånkan :)
Ja det skulle bli dyrt, om det fanns en sån regel, ämnet har vart upp förr, och det finns ingen sån böter/meter, det som kan bli aktuellt är vårdslöshet i trafik, samt förargelseväckande beteende tror jag det var!

Om du söker så hittar du kanske tråden där ett mail från polisens trafikavdelning som bekräftar ovanstående!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.