AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
490

Inte kul att vara BMW fantast på Mantorp STCC

Det var med höga förväntningar jag anlände till Mantorp Park för att se på andra deltävlingen i STCC.Hela fem BMW i STCC och lika många i den Danska DTCC. Men det blev ingen rolig dag Ricard Göransson kom inte ens till start i första heatet då en drivaxel gått av Mattias Andersson kom visserligen femma i sitt första heat men han var ju hästlängder efter Ekblom och Flash i andra heatet rasade bakaxeln efter två varv. De andra BMW förarna var mycket långt bak i flera fall åkte man långsammare än de danska förarna som ju hade mycket smalare däck på sina bilar Jan Brunstedt och Kalle Rosenblad hade problem med växellådorna och i andra heatet körde Göransson in i sidan på Patric Erntson och fickk bryta även detta heaet och Erntsson åkte ner till en av dom sista platserna.
Men det värsta var att BMW bilarna var så fruktansvärt slöa på långa rakan åkte både Audi och volvo ifrån dem bedrövligt att se.
Så nu hoppas jag vrkligen att mann ser över sina motorer och försöker att få samma grejer somm ETCC bilarna har annars kan man lika gärna lägga av.
su
33
sundin
528i m102 edition
528i isbil
518i bruksbil
Ja det var lite synd om bmw förarna måste jag säga..

Ang motorerna så har dom ju gått som satan på alla tester, så jag har lite svårt att förstå varför det inte funkar nu.. Dessutom är ju bmw 30 kg lättare i grunden..
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Instämmer med JanneA, Hoppas verkligen de får ordning på doningarna! Extra pinsamt när det går så bra för DKW :-/

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Helgens snyggaste körning levererades i alla fall av en vacker BMW med tillhörande förare!
Rune Tobiasson, finns du här på forumet så får jag tacka för en magnifik uppvisning.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Sundin:
BMW 30 kg lättare? Nej, mig veterligen är BMW-bilarna upp emot 60 kg tyngre än Audi-bilarna. Det är väldigt mycket i dessa sammanhang. Det betyder många tiondelar, och i vissa av testerna skiljer det ju inte mer än några få hundradelar mellan exampelvis 3'an och 11'an.

Så vitt jag vet är det inga problem med motorerna.

Mvh
Tommie, BMWPower
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
HEHE Det går undan när vi grabbar från Kumla sitter bakom ratten:))) Oavsett om det är BMW eller Audi som rattas.

///MVH Hasso
Länk

Jag pratade med några BMWmekaniker som mekar på Mattias Anderssons bil och enligt dom så är BMW 70 kg tyngre än Audi och det är kg som inte går att få bort allså inte någon ballast utan bilen är helt enkelt för tung sedan är växellådan det stora problemet man har rasat massor med växellådor under testerna och under racet på mantorp hade både Brunstedt och rosenblad prblem med växellådorna medan Göransson körde av en drivaxel och för Mattias skar bakdiffen så skall man hänga med i fortsättningen så gäller det att hitta ett stort antal extrahästar vad jag kan förstå skulle motorerna renoveras innan nästa tävling så vi får väl hoppas man får samma motorer somm ETCC bilarna dom verkar ju gå bättre.
su
33
sundin
528i m102 edition
528i isbil
518i bruksbil
Är det inte så att bmw, alfa och volvo bilarna som är de enda helt är byggda efter reglementet? Audi har väl lyckats få "klassa" in sina bilar 40 kg lättare.. lr har jag fel?

sen ang vikt volvo kontra bmw så är det väl så att bmws H-låda tillåter - 30 kg? Sen om de har lyckats bygga bilarna 30 kg lättare vet jag inte..

Men jag är inte så insatt, så det kan mycket väl va så att jag är ute och cyklar=)
AL
289
AL
318is CSN-90

Kul att ngn har läst på lite iaf, Sundin!!! *tummen upp*

Du har helt rätt.

"...det är inte alltid så enkelt..."
ALFA,BMW och VOLVO får enligt ETCC reglementet väga lika mycket eftersom BMW använder en växellåda med H lägen den skulle med sek låda få 30 kg i staffvikt problemet är att BMW inte kommer ner i minimivikten och väger därför 30-40 kg mer än Volvo och ALFA och 70 kg mer än AUDI och för att kompensera det krävs att man har starkare motorer något som de svenska bilarna inte verkar ha. Bilarna som går i ETCC verkar dock ha mera pulver och förmodligen är dom också lättare skilnaden mot tex volvo är ju uppenbar.
Jo det var allt en svart helg för BMW. När jag såg startfältet blev jag så glad när jag upptäckte en E36:a som var med. Men sen låg den sist hela rejset.. :(
Lite jobbigt att just bmw, som ska ha så bra motorer och växllådor har klenare motorer och svagare växllådor än konkurrenterna. Om nu E46:an är så tung att man inte ens kommer till minimivikten, varför kör man inte med compact då?

Sen såg man på formel ett. Vem blåste motorn, jo Montoya, med sin BMW...
sm
97
smokey
M5 3,8 -92
Att BMW väger mer är ingen "tabbe" av de som har byggt bilen. e46:orna väger så mkt som dom skulle göra när dom byggdes för att gå i ETCC. Sen har STCC satt andra regler om vikt. BMW bilarna är ju inte nybyggda som VOLVO & Audi mfl. Att audi är så lätta beror på att dom har lyckats få sin bil nationellt klassad, dvs KMS hävdar att den är privatbyggd (vilket man kan ifrågasätta eftersom det var nere i tyskland den byggdes).
Detta har nu gjort att BMW, VOLVO och dom andra har lagt in protest mot audis lättare bil. En annan aspekt är att H-lådorna är femväxlade, medan sekventiella lådor är får vara 6-växlade. Även det gör ju sitt på raksträckan. Att utveckla motererna mer här i Sverige skulle jag nog se som ganska uteslutet. Om det är någon som får en bättre motor kan man räkna med att det är en begagnad från Deutschland!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.